CupcakKe toont zich een voorbeeld voor vrouwelijke MC’s op ‘Eden’

door Yannick Verhasselt

Elizabeth Eden Harris is een internetfenomeen, een sensatie, een rapper die geen blad voor de mond neemt en rapt waar het op staat. De van Southside Chicago afkomstige Harris doet haar artiestennaam, CupcakKe op de cover van haar nieuwste plaat ‘Eden’ alle eer aan door naakt in chocolade gehuld te poseren terwijl ze een blik opzet die je zou kunnen doodbliksemen. Die Lady Gaga-achtige excentriciteit is eigen aan haar en tevens de reden waarom een aantal van haar videoclips van YouTube werden gehaald.

Toch weet ze naast dat functioneel naakt tevens een aantal actuele boodschappen te brengen gaande van verheffende LGBTQ+-teksten en feministische lijnen die al dan niet omwikkeld zijn in een jasje van vulgaire taal. Dat is op ‘Eden’, haar tweede plaat dit jaar na ‘Ephorize’ en genoemd naar haar middelnaam, niet anders.

Het album werd door twee singles vooruitgestuwd die uit de nagolven lijken te zijn ontsprongen van ‘Ephorize’. Deze steunde toch net iets te veel op een typisch traprapproductie en lijkt dus de ideale overgang naar een volgende plaat. De beat van ‘Quiz’ lijkt gegrepen uit een botsautomix van Gunther D en samen met haar vrij strakke vocals deelt ze zoals in de clip vrij rake klappen uit aan fake mensen: “Hoes claim they the realest / I’m like “Kill it, don’t get me started” / Be the same bitches that lie and blame it on other people like they farted (Stank ass!)”.

Naast stevige typische Southside-drill-bangers als ‘Quiz’ of ‘Fabric’ is er nu wél plaats voor meer afwisseling en rustpunten, die wel eens nodig zijn wanneer Harris haar ongenoegen uitspuwt met die krachtige stem van haar. CupcakKe hangt zo bijvoorbeeld de vuile was van haar ex buiten op het prangende r&b-nummer ‘Dangled’. Op ‘Prenup’ waant ze zich Cardi B op een latino trapbeat die doet denken aan ‘I like it’ met J. Balvin. Toch blijven haar hooks doordacht en op bepaalde momenten zelfs vrij hilarisch zoals op ‘Garfield’ waar ze het cartoonfiguurtje van Jim Davis vergelijkt met haar eigen geslachtsdelen. Blijven hangen doet het wel.

Net zoals op ‘Ephorize’ heeft Harris ook aandacht voor andere thema’s. Neem ‘Cartoons’, dat een echt LGBTQ+-anthem werd bij de vorige plaat waarbij ze naast een symbool voor zelfliefde, feminisme en acceptatie tevens opkomt voor minderheden, jongeren en kritiek uit op mensen die daar moeite mee hebben. Of zoals ze het album en het nummer ‘A.U.T.I.S.M.’ krachtig afsluit: “A unique-thinking individual strongly matters“.

CupcakKe heeft er al een lange weg opzitten sinds haar eerste mixtape ‘Cum cake’ van beats tot inhoud van teksten en de boodschap die ze wilt brengen. Waar ze op ‘Ephorize’ vooral tekstueel vooruit ging, zet ze nu een dikke stap voorwaarts qua productie en structuur. ‘Eden’ is het beste werk dat de Chicagoanse al heeft gemaakt en zo toont ze zich een voorbeeld voor vrouwen in de rapscene.