Damon Albarn kan Gorillaz niet eigenhandig dragen op ‘The now now’

door Jelle Geuns

Dat het geesteskind van Blur-frontman Damon Albarn en Jamie Hewlett zo snel een vervolg kreeg, na het lijvige ‘Humanz’ van vorig jaar, zagen we niet bepaald aankomen. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de vorige zeven jaar op zich liet wachten en een lawine aan promotie met zich meebracht. ‘The now now’ herleeft zo’n beetje het moment waarop de groep in 2010 het album ‘The fall’ losliet op de fans, kort na de breedopgezette ‘Escape to plastic beach world tour’. Albarn kon op tour namelijk de iPad niet aan de kant laten liggen en maakte er een resem songs op, gewoon voor z’n plezier. Anno 2018 is het echter geen lachertje. Het 26-nummerstellende ‘Humanz’ telde een overvloed aan gastartiesten die wellicht deze zomer de planken niet allemaal delen met Gorillaz. Ergo, Albarn wil met zijn jongste creatie, opgenomen in Londen op ongeveer een maandje tijd, de gaten opvullen. ‘The now now’ is Albarn’s persoonlijke speeluurtje waar een moderne draai wordt gegeven aan synthwave en pop die een zomerse uitstraling hebben.

Er wordt vrijwel meteen uitgepakt met de geringe gastsamenwerkingen op ‘The now now’. Jazzgitarist George Benson (vooral bekend van monsterhit ‘Give me the night’) schiet met speelse riffs in single ‘Humility’, waar Albarn eindelijk nog eens de boventoon voert (wat in schril contrast staat met voorganger ‘Humanz’) in een kleurrijk popnummer. Oude bekenden Snoop Dogg en houseartiest Jamie Principle maken het politiek geladen ‘Hollywood’ dansbaar middels een ruime voorraad aan opruiende beats. Beiden zijn het producties die een sterke indruk nalaten in afwachting van Albarn’s solotentoonstelling.

Als het op veelzijdigheid aankomt op ‘The now now’, slaagt Albarn met glans en glorie in zijn opzet. Van een frisse wind door de eighties in ‘Tranz’ tot gepimpte synthfunk in ‘Lake Zurich’, elk nummer kent wel een eigen inborst. Zo kan ook ‘Sorcererz’ enigszins boeien doordat het een frisse dynamiek tussen elektrisch drumgekletter en lome synths behelst. ‘Idaho’ komt in de buurt aangezien Albarn alle sereniteit opzoekt met akoestische gitaar. Nochtans is de verpakking van bijna vier minuten te groot, en dat is nu net de doodsteek.

Buiten de twee ijzersterke singles, waar voornamelijk de gastartiesten in schitteren, lijkt het alsof ‘The now now’ geen uitblinker wenst te zijn. Het gros van de nummers intrigeert wel, maar de echte hoogvliegers die dienen te overtuigen blijven thuis. Het plan dat Albarn voor ogen had, is geslaagd: de gaten opvullen voor de komende shows. Dankzij de twee eerste singles aangevuld met ‘Lake Zurich’ en ‘Sorcererz’ zal de de boel beslist niet stilvallen, maar als losstaand album mist ‘The now now’ de nodige draagkracht.

Komende donderdag is Gorillaz te bezichtigen op de weide van Rock Werchter, meer bepaald op de planken van de Main Stage. Tickets voor donderdag zijn nog altijd beschikbaar.