dan le sac – Space Between the Words: voor ieder wat wils

door Thomas Konings

Vier jaar geleden leerden we de producer dan le sac (verplicht zonder hoofdletters) voor het eerst kennen. Hij was toen echter nog geen solo artiest, maar werkte met een vaste rapper Scroobius Pip onder de niet bijster originele naam dan le sac vs Scroobius Pip. Ook van de muziek op zich waren we niet zo’n fan; we kregen het er noch warm, noch koud van. Na twee albums besloten ze om het ook eens apart te proberen. Pip zijn resultaat verscheen vorig jaar al, nu is het de beurt aan dat van le sac en het is ‘Space Between the Words’ gedoopt.

Het album trapt af met ‘Long Night of Life’, een samenwerking met Merz, een man die normaal elektronische folk maakt en een persoonlijke held is van dan le sac. Het housenummer mag er zeker zijn. Het is een knaller van formaat met een geweldige vocale bijdrage van die Merz. We horen hem even later ook nog terug in ‘Zephyr’, niet toevallig ook een van de betere nummers. De song bouncet een beetje heen en weer en de zang is ook speels.

Op ‘Space Between the Words’ viert de diversiteit wel hoogtij en gelukkig stoort dat, tegen de verwachtingen in, helemaal niet. ‘Play Along’ is een terugkeer naar de hip hop en valt meer in de smaak dan de hip hop die hij met Pip maakte. ‘Memorial’ is dan weer triphop die wel te pruimen valt en die meer spanning creëert dan de gemiddelde thriller. En zelfs breakbeat komt aan de beurt in ‘Hold Yourself Lightly’.

Spijtig genoeg verliest le sac ook nooit het commerciële belang uit het oog. In ‘Tuning’ bijvoorbeeld, een van de vooruitgeschoven singles, speelt de man volop de kaart van het grote publiek, maar dit gaat helaas ten koste van de subtiliteit. We horen rap over lompe beats, het soort minder geslaagde muziek dat hij vroeger dus ook wel eens maakte. De Brit wil iedereen tevreden stellen: de indieluisteraars, de danceliefhebbers en de hip hopfanaten, maar dat blijkt toch een te moeilijke opgave. Spijtig, want dan le sac heeft het talent zeker in huis om een topplaat af te leveren.

dan le sac website

Album verdeeld door PIAS