Dawn Landes – Bluebird: folk by numbers

door Filip Tyskens

In België zal de naam Dawn Landes niet snel veel bellen doen rinkelen, hoewel deze folkie uit Louisville, Kentucky toch reeds een zeer indrukwekkend cv kan voorleggen: vijf platen onder haar eigen naam, productiewerk voor Will Oldham en tournees met Ray Lamontagne, Feist en José Gonzalez, to name a few. Heeft ze met ‘Bluebird’ een plaat die haar naar de status van dergelijke collega’s kan katapulteren?

Dawn Landes is gezegend met een stem waarmee ze plaats kan nemen tussen de waternimfen uit ‘O Brother, Where Art Thou?’ van de Coens, en gebruikt deze in het soort liedjes dat in indie-romcoms duidelijk moet maken dat alles uiteindelijk wel goed zal komen. Je kent het wel, rustig voortkabbelend gitaargepingel en teksten over de liefde, heimwee en andere problemen die in handen van een zangeres net iets minder onoverkomelijk lijken. Op ‘Bluebird’ zijn hiervan genoeg voorbeelden te vinden.

Openen doet Landes sterk met de titelsong, ‘Try to Make a Fire Burn Again’ en ‘Bloodhound’, de drie beste songs die laagje per laagje prijsgeven waar we ons aan kunnen verwachten: muzikaal sterke folknummers met een alt-countryinslag. Hier toont de singer-songwriter haar inventiviteit en doet ze soms denken aan Sufjan Stevens en Eels. Daarom is het jammer dat de plaat hierna verzakt naar iets te bekend terrein. ‘Heel Toe’ voelt richtingloos aan, en brave liedjes als ‘Cry No More’ en ‘Oh Brother’ hebben we al te vaak gehoord. Het kabbelt allemaal wat traag vooruit, en je kan je afvragen wat een groep als She & Him met deze nummers zou hebben gedaan.

Even voorbij halfweg herpakt Landes zich even met ‘Diamond Rivers’, dat niet meer dan een piano, enkele subtiele strijkers en heerlijke samenzang nodig heeft om ons toch die verdomde krop in de keel te laten benaderen. Ook ‘Love Song’ nodigt, ondanks zijn clichématige titel, uit tot herbeluistering, maar de hierop volgende afsluiters blijven steken in middelmatigheid.

Dawn Landes heeft dus zeker geen slechte plaat gemaakt, verre van zelfs. Het mist gewoon nog de inventiviteit en de eigen stem die nodig zijn voor de grote doorbraak. Op de helft van ‘Bluebird’ toont ze wel dat het potentieel absoluut aanwezig is, dus laten we dit een opstapje naar mooie dingen noemen.

Dawn Landes live zien kan binnenkort in Brussel (Huis 23, 29.05, info & tickets).

Website Dawn Landes

Verdeeld door Konkurrent