De naakte wedergeboorte van Porcelain id op ‘Reprise’

door Ewout Janssens

Porcelain id is een relatief nieuwe naam in het Belgische muzieklandschap. Toch brengt die met hun nieuwe ep ‘Reprise’ al een herwerking van hun vorige werk. Normaal gezien worden zulke projecten pas later in een muzikale carrière ondernomen, om eigen relevantie nieuw leven in te blazen of om nieuwe luisteraars te sprokkelen. Voor Porcelain Id, het alter ego van Hubert Tuyishime, is het echter geen marketingstunt maar een bewuste artistieke keuze. Hun klein arsenaal aan reeds uitgebrachte nummers uitkleden en opnemen op een akoestische ep kan soms gewoon werken. Zo timmert Porcelain Id geleidelijk aan aan een imago van rust en bescheidenheid. Alsof die iedereen had uitgenodigd in hun living speelde die reeds twee releaseshows in respectievelijk de Trix in Antwerpen en de Beursshouwburg in Brussel. Een aangename, poëtische gitaarset met hier en daar een catchy deuntje.

‘Blauw’ opent met wat op het eerste zicht klinkt als een simpel pianospel. Al snel wordt het speelse kind aan de piano volwassen en klinken jazz-akkoorden als zachte en regelmatige golven in een zee van, wel ja, blauw.

Doorheen de ep wisselt Porcelain Id enkele keren tussen Nederlands en Engels. Een gewaagde keuze maar een keuze die werkt. In beide talen horen we een stem die al vele levens geleefd heeft en nog lang niet alle verhalen heeft verteld. Een stem met een krachtig timbre die ons soms doet wachten tot ze breekt, maar dit vervolgens nooit doet. Een stem die onder begeleiding van een bijna even breekbare gitaar ons niet duidelijk is tot wie ze zich richt: een oude geliefde, een vroegere zelf, een vervreemde vriend…

‘Muschel’ en ‘Vlaanderen’ zijn de meest meezingbare nummers op de ep en blijven daardoor misschien ook het meeste hangen. ‘Vlaanderen’, een eerlijke ode aan een streek die soms even welkom als vijandig kan zijn, is tevens ook het meest productioneel uitgewerkte nummer. Een instrumentatie bestaande uit een licht valse gitaar, enkele achtergrondzangeressen, een keyboard en een tamboerijn. De bescheiden productie doet het nummer eer aan maar het is toch weer de tekst die met de eer gaat lopen. Lyrics als “en je zou bijna vergeten wat je wou toen je honger had” bewijzen hoe accuraat Porcelain id gevoelens kan verwoorden en hoe herkenbaar deze gevoelens soms zijn. De poëet in Porcelain id is meer dan terecht een plaats aan het opeisen in de Belgische muziekscene.

Porcelain id speelt hun eerstvolgende concert op 1 oktober in Club Kuub XL te Turnhout. De hieropvolgende concerten zijn te vinden op www.bestov.be/content/porcelain-id.