Dead Gaze – Dead Gaze: DIY in het kwadraat

door Gert Thijs

Wanneer je het debuutalbum van Dead Gaze voor de eerste keer beluistert, klinkt het alsof het ergens in een smoezelige kelder van een kraakpand met slecht afgestelde apparatuur opgenomen is. Schijn bedriegt want dat is slechts het effect dat R. Cole Furlow beoogt.

In de praktijk zijn alle songs opgenomen ergens in de Missisippi-delta op momenten dat hij ook maar enigszins de kans ziet om met zijn muziek bezig te zijn. Sinds 2009 brengt hij zo al regelmatig nieuw werk uit onder de vorm van mixtapes, cassettes of 7” vinyl. Doorheen de tijd is Dead Gaze ook geëvolueerd tot een band en is het niet langer een éénmanszaak. De nu verschenen titelloze plaat is daarom eerder een soort van ‘Best Of’ van R. Cole Furlow geworden dan een echt debuut. Zoals het hoort bij een hedendaagse compilatie worden er ook hier een paar nieuwe nummers toegevoegd voor de fans van het eerste uur. Hier zijn dat ‘I found the ending’ en ‘Fight til it’s dead’, de laatste single van de band.

Opener ‘Remember what brought us here’ levert meteen een staalkaart af van wat je kan verwachten van Dead Gaze: vervormde stemmen, overdubs in alle vormen en effecten, overstemde gitaarriffs en een oorverdovend volume. Dit is de sluier die over alle nummers gedrapeerd wordt. Onder die dekmantel varieert de muziek zelf van trashy punk, ‘You’ll carry on real nice’ over de shoegaze van ‘Fishing with Robert’ tot dromerige synthpop in ‘Glory days for sure’.

Als geheel kon ‘Dead Gaze’ ons niet helemaal overtuigen, daarvoor heeft het te weinig coherentie en teveel van alles. De productie met de vele lagen van effecten en de constant vervormde stem maken het album moeilijk verteerbaar. Af en toe wat gas terugnemen en het ‘less is more’ principe toepassen zou Dead Gaze zeker ten goede komen want ergens onder die dikke brij van noise en overdubs, horen we toch sprankeltjes van echte doorleefde songs. Uiteindelijk zijn het de twee nieuwe nummers, waar je al meer de invloed van een band hoort, die het beste doen verhopen voor de toekomst wanneer Furlow zich waagt aan een volledige elpee.

Dead Gaze website

Verdeeld door Konkurrent