Delerium – Music Box Opera: Tussen dansen en zweven

door Jason Callewaert

Één ding konden we al met zekerheid zeggen voor we een noot muziek gehoord hadden: een prijs voor beste artwork zal Delerium met ‘Music Box Opera’ niet meteen binnen halen. Als de plaat zelf even slecht geproducet zou zijn als de cover ervan gephotoshopt werd, dan stond ons een onaangename taak te wachten. Gelukkig verwachtten we dat niet meteen. Delerium bracht namelijk één van onze favoriete trancenummers voort: ‘Silence’ (te beluisteren op YouTube), met vocals van Sarah Maclachlan, zal ook jij ongetwijfeld kennen, al dan niet in één of andere remix ervan. Dertien jaar na deze wereldhit brengen Bill Leeb en Rhys Fulber, de Canadezen achter Delerium, hun veertiende album ‘Music Box Opera’ uit.

Leeb liet in een interview weten dat het hun doel was om het hele album lang een vibe te produceren die de luisteraar laat zweven tussen pop en ambient, de twee uitersten die het duo op deze release laat horen. Ze gaan in elk geval goed van start met ‘Consciousness Of Love’, een lied dat vaag wel wat doet denken aan ‘Silence’, maar dan met wat hedendaagse invloeden. Zo horen we bijvoorbeeld enkele flarden dubstep. Het oosters getinte ‘Monarch’ bevindt zich dan weer waar electronica en wereldmuziek elkaar ontmoeten en dankzij de stem van zangeres Nadina waan je je meteen in de woestijn.

Met ‘Chrysalis Heart’ krijgen we dan weer een rasechte popsong te horen. Het siert Delerium dat ze er toch in slagen om hun eigen experimentele touch te geven aan het geluid terwijl de rest van het nummer zo traditioneel is als frieten met mayonaise. Niettemin behoort dit lied tot onze lievelingen op ‘Music Box Opera’. Meteen daarna krijgen we het etherische ‘Light Your Light’ te horen dat onze geest in een gewichtloze toestand laat wegzweven in een grijs wolkendek. Met ‘Raindown’ krijgen we dan weer een mooi instrumentaal intermezzo voorgeschoteld.

En dan gebeurt er iets vreemds. Tot nu toe hadden alle songs een ietwat positieve vibe over zich heen. Exact halverwege de plaat slaat de sfeer helemaal om en klinkt alles een pak zwaarder en obscuurder. We gaan zelfs zo ver om te stellen dat elk nummer van op de eerst helft hier een kwaadaardig tweelingbroertje staan heeft. Neem bijvoorbeeld ‘Awakening’. Ook hier krijgen we meteen hetzelfde oosterse gevoel als bij ‘Monarch’, maar dan op een duisterdere manier. We horen hier trouwens ook Nadina terug langskomen. De opbouw en sfeer van dit lied maken het tot één van onze favorieten op de plaat. Een ander voorbeeld is ‘Keyless Door’, wat ons betreft de duidelijke obscure tegenhanger van popnummer ‘Chrysalis Heart’. En ook ‘Raindown’ krijgt met de titelsong een instrumentale broeder.

‘Music Box Opera’ is een ietwat vreemde plaat geworden. Dit komt doordat de vibe waar Delerium het in de pers over had ook effectief overkomt bij de luisteraar. Dankzij het brede spectrum aan stijlen waaruit het duo inspiratie heeft gehaald, krijg je veel onverwachte ontmoetingen over je heen gegoten. Het resulteert in een trip die ons voortdurend laat schipperen tussen dansen en zweven. Het lijkt hier daarom dan ook op het eerste gezicht voornamelijk om een sfeerplaat te gaan. Maar dat zou de muziek onrecht aan doen. Wie dieper graaft, zal ongetwijfeld enkele pareltjes ontdekken. En zo blijkt dat we gelijk hadden toen we ons volle vertrouwen in de productie van Delerium stelden.

Delerium website