Destruction Unit – Deep Trip: allesverwoestend

door Thomas Konings

Als een soort gevarendriehoek of parental advisory-symbool plaatst Sacred Bones haar logo op platenhoezen. Het label brengt immers steevast bijzonder zware en duistere muziek uit, die wel eens durft kraken of schuren. We wisten dus waar we ons aan konden verwachten bij het beluisteren van Destruction Units ‘Deep Trip’, al hadden we zo’n storm en tirade ook weer niet zien aankomen. De plaat klinkt als een explosieve cocktail van Iceages furore en Thee Oh Sees’ strakke, spacy punk.

Deze langspeler is dus behoorlijk compromisloos. Vooreerst razen de Amerikanen als een kudde woeste olifanten doorheen de platen. 35 minuten lang wordt het gaspedaal zonder pauze ingedrukt. De drummer klopt z’n vingers van zijn handen, het tempo blijft constant vermoeiend hoog en gitaarriffs beuken zich een weg door je oren richting pogolievende ledematen. Bovendien maakt het gezelschap een ongekend kabaal, zij het wel tegen een strak ritme. Alle instrumenten samen klinken als een verwoestend geheel en tere zieltjes zullen daardoor na enkele minuten afhaken. Nochtans kan die krachtuitbarsting ons net bekoren, omdat ze zo puur en onbegrensd is.  Daarnaast helpt de zanger zijn grafstem ook mee aan het creëren van een destructieve no wave-sfeer.

Verder is het heerlijk surfen op de psychedelische golven van de woeste zee. Het eerste nummer is ‘The World On Drugs’ getiteld, perfect beschrijvend vanwege de geestverruimende werking van het album en de bijhorende intense trip waarop je door Destruction Unit meegenomen wordt. Gedurende de hele speelduur dringt de plaat zich op en kan je niet anders dan ze je volle aandacht geven.

Al bij al is ‘Deep Trip’ geen memorabele liedjesverzameling maar eerder een langgerekte ervaring op zich. Daarmee bedoelen we dat de songs an sich niet altijd geheel kunnen overtuigen. Toch raden we iedereen dit album van harte aan, omdat we sinds Savages’ debuut niet meer zo’n allesverwoestende langspeler gehoord hebben.

Destruction Unit heeft geen optredens in Nederland of België op het programma staan.

Facebook Destruction Unit

Album verdeeld door Konkurrent