dEUS – Following Sea: met de stroom mee

door Andre Joosse

Voorspelbaar was dEUS nooit, vooral wat het uitbrengen van albums betreft is er geen vast ritme. Vaak is het drie of soms zes jaar wachten op nieuw materiaal. Het is dan ook een verrassing dat nog geen jaar na voorganger ‘Keep You Close’ het nieuwe album ‘Following Sea’ wordt uitgebracht.

De plotse release heeft de band hoogstwaarschijnlijk meer aandacht opgeleverd dan alle promocampagnes van de vorige albums. Geen interviews, geen optredens, maar een korte uitleg op de dEUS-website die door alle media wordt geciteerd.

dEUS doet het iets rustiger op het nieuwe album. Het bombastische van ‘Keep You Close’ is vervangen door meer subtiliteit. ‘Following Sea’, ofwel met de stroom mee, zonder een Worst Case Scenario te hoeven raadplegen. Dus geen tegendraadse experimenten uit the early days. De band heeft de afgelopen zeven jaar dezelfde bezetting gehouden, iets wat voor deze groep best bijzonder is gezien de vele wisselingen in de beginjaren. Hoewel het experimentele er wel af is, maakt dEUS nog steeds degelijke en sterke songs. Deze zijn zeker ook aanwezig op dit nieuwe album, al liggen soms de schoonheid en kracht in de nummers wat verborgen. Het is een groeialbum, dat niet op één luisterbeurt te beoordelen is.

‘Following Sea’ heeft geen echt thema meegekregen, de stijlen wisselen per lied. Na het Franstalige spoken word-nummer ‘Quatre Mains’ komt het wonderschone ‘Sirens’, een song die perfect aansluit bij de stijl van hun vorige album. Het filmische ‘Hidden Wounds’ zou een goede single zijn, dit lied met ook veel gesproken tekst blijft al na één luisterbeurt direct hangen.

Met ‘The Soft Fall’ heeft de band alvast een zomerhit te pakken, je krijgt spontaan zin in de festivals. Dit nummer geeft samen met ‘Crazy About You’ wel het subtielere en meer poppy geluid weer van dit album. Voor de liefhebbers van de oude Trouve/Carlens-periode: aan het eind keert de band weer terug naar zijn roots. Niet dat de oude dEUS terug is, maar ‘Fire Up The Google Beast Algorithm’ en ‘One Thing About Waves’ sluiten het album in stijl af.

dEUS live zien kan binnenkort in Werchter (Rock Werchter, 29.06, info & tickets) en Nijmegen (Rockin’ Park, 30.06, info & tickets).

dEUS website

Album verdeeld door PIAS