Devin – Romancing: prettig rammelend

door Thomas Konings

Op een dag besloot de New Yorker Devin Therriault dat hij genoeg had van het leven dat hij leidde. Hij had een verschrikkelijke job, woonde in een appartement zonder ramen en verveelde zich te pletter, hoewel hij in de Big Apple woonde. Dus ging hij maar muziek maken, simpelweg onder de naam Devin.

Het eerste resultaat daarvan bereikte ons vorig jaar, in de vorm van single ‘You’re Mine’. Een jaar later presenteert hij ons zijn debuutalbum ‘Romancing’. Vernieuwende muziek moet je niet verwachten van Devin. Hij put voor zijn album uit de hele rock ’n roll geschiedenis, van The Rolling Stones en Iggy Pop tot Arctic Monkeys en Miles Kane. Hij herkauwt deze invloeden tot een brok energie die best aanstekelijk werkt.

Het album trapt af met het rammelende ‘Masochist’. We horen meteen Devin op zijn best: zeurderige zang die niet op de zenuwen werkt (en wel iets weg heeft van die van Julian Casablancas van The Strokes), oh oh oh-stukken die meegebruld dienen te worden en een refrein dat alleen maar positief op je gemoed kan werken. En de New Yorker gaat nog wel even door op dat elan, zij het niet altijd zo goed als ‘Masochist’. ‘New Horrors’, om er eentje uit te pikken, is ook zo’n energiestoot die menige festivalwei op zijn kop zou kunnen zetten.

Maar half het album, vanaf het nummer ‘In My Solitude’, gaat de vaart er wat uit en worden de songs minder goed; we hebben het allemaal al eens beter gehoord. Devin zijn zang wil al wel eens vervelen en het is wachten tot ‘You’re Mine’ om terug van de muziek te kunnen genieten. Niet toevallig is het ook een lied waar meer pit in zit dan in de twee sterren currysoep van de plaatselijke Chinees.

We kunnen wel stellen dat ‘Romancing’ een radiovriendelijke plaat is. Ze bevat enkele sterke singles die een groot publiek blij zouden kunnen maken en die live, indien strak gespeeld, helemaal goed uit de verf zouden kunnen komen. Het is echter jammer dat Devin het niet een heel album lang kan waarmaken en dat je je niet van de indruk kan ontdoen dat je het allemaal al eens beter hebt gehoord.

Devin website

Album verdeeld door Rough Trade