Door de mazen van het net – platen kort besproken

door Thomas Konings

Je hebt het misschien ook al gemerkt: er worden in deze wereld meer platen gemaakt en uitgebracht dan goed voor je oren kan zijn. De Indiestyle-redactie zou graag elk exemplaar uitvoerig analyseren, maar moet het soms bij een korte beschrijving houden. Hieronder kan je ze lezen, met bijdragen van Thomas Konings, Alexander Spriet, Daan Leber Rana Cools, Filip Tyskens, Jens Van Lathem, Wouter Claeys en Agathe Danon.

Jon Hopkins – Late night tales

Zoals de meeste releases in de Late Night Tales reeks, kiest Jon Hopkins niet voor de voor de hand liggende nummers. Op dit album selecteert hij vooral muziek die de meer organische kant van zijn eigen reguliere werk representeert. Gevolg is dat de beats hoofdzakelijk achterwege blijven. Hierdoor ontstaat meer dan een verzameling, maar één lange trip waarbij vooral de sferische elementen de hoofdrol spelen. Jon Hopkins plaatst elektronisch naast akoestisch en zang naast instrumentaal. Het spoken word stuk op het einde leidt dan ook tot een bruusk ontwaken. (DL)

Album verdeeld door N.E.W.S.

Mister and Mississippi – We only part to meet again

Dat de populariteit van het Nederlandse Mister and Mississippi niet over de landsgrenzen geraakte, kunnen we onze radiostations sterk kwalijk nemen. Want met hun drie jaar geleden verschenen debuut wist het viertal doeltreffend hun creativiteit uit te schrijven volgens de commerciële wetten. De moeilijke opvolger ‘We only part to meet again’ is er eentje die tijdens optredens met uitschieters en knallende outro’s wil vlammen. De songs laveren er moeiteloos tussen genres en de band laat aan de hand van persoonlijke gebeurtenissen diep in zijn ziel kijken. Daardoor maakt de toevoeging van een strijkersensemble het extra weemoedig. Opvallend is het veelvuldig gebruik van de stevige sound waarvoor we Sigur Rós danken, al koos M&M net als Jónsi voor de toegankelijke richting. Commerciële pop en postrock gaan er in een broederlijke omhelzing. Maar ook in mooie vijvers zwemmen lelijke vissen. De plaat durft te bombastische trekjes te vertonen en de melige sound ligt er soms te dik op. Geen paniek, die muggenzifterij vergaat ruimschoots in de sterke dynamiek en gebalde emoties die ‘We only part to meet again’ wel verschaft (WC).

Mister and Mississippi website

Joker – The mainframe

Liam McLean was nog een piepkuiken toen hij een vijftal jaren terug als Joker meerdere granen meepikte toen dubstep een plaatsje op het hoogste schavot veroverde. De man achter het Kapsizelabel kreeg het zelfs even in zijn hoofd zijn genre tot ‘purple wow’ te dopen. Die hoogtijd weet hij met ‘The mainframe’ niet te overtreffen. Zo is er niet alleen een gebrek aan vernieuwing, ook kan je met zo’n eigenzinnigheid enkel potten breken op de lokale kermis. Joker herhaalt gretig de sound van zijn favoriete vechtgames en zondigt aan de clichés van dreunende bassen en flitsende electro. Ook lijken romantische nummers als ‘Love’ een te wanhopige schreeuw naar geld en glorie. De nochtans leuke melodieuze zanglijnen zijn er te hardhandig opgepoetst, met een melige pot r&b tot gevolg. Enkel de helpende hand van Zak Abels gloeiende falsetto kan de kille nummers enigszins ontdooien. Wat maakt dat ‘The mainframe’ niet de manier is om uit een creatieve impasse te komen. Enkel voor liefhebbers van hevig beukwerk, dromerige lounge of hapklare synths, maakt Joker een goede slechte beurt (WC).

Joker Facebook

Album verdeeld door N.E.W.S.

Vuurwerk – Warrior ep

Vorige week speelde Vuurwerk nog op SXSW, deze week ligt de nieuwe ep ‘Warrior’ in de winkelrekken via het Britse label Lo Recordings. Het trio trekt met andere woorden resoluut de kaart van het buitenland en de sound van dit mini-werkje is dan ook internationaal. Net omwille van deze reden ben je als Belgische recensent al snel geneigd om deze release de hemel in prijzen. Nochtans maakt een grondige beluistering van het plaatje duidelijk dat dit niet aan de orde is. De Run Tell Secrecy-jongens sukkelen namelijk behoorlijk met opbouw en timing op ‘Warrior’. ‘Mirrors’ komt als intro overbodig over wegens de korte speelduur en een ontbrekende indruk van cohesie, ‘Warrior’ mist dan weer tot twee keer toe het momentum om nog diepere of intensere sferen op te zoeken. Tot slot draaft ‘Lux’ op een gelijkaardige manier door zonder dat de opbouw ooit vruchten lijkt af te werpen. Qua sound zit het met de donkere klanken, exotische motiefjes, poppy insteek en het potentieel van Sylvie Kreusch haar stem wel snor, qua uitvoering is er dus nog ruimte voor verbetering. (TK)

Vuurwerk Facebook

Album uitgebracht bij Lo Recordings

The Districts – A flourish and a spoil

The Districts eindigen met ‘A flourish and a spoil’ net niet in de rode cijfers. De jonge Amerikanen teren ondanks hun potente kruising van blues- en fuzzrock vooral op de urgentie in de vocalen en melodieën van zanger Rob Grote. De band zelf mist echter het nonchalante van Smith Westerns zaliger of de virtuositeit van White Denim. Inventieve structuren en een alweer perfecte productie van John Congleton, die ondertussen op het verlanglijstje van iedere band met een gitaar moet staan, kunnen niet vermijden dat elk nummer te braaf op de oppervlakte blijft om te blijven boeien. Dat de groep elke keer op de vier (en één keer zelfs negen) minuten mikt, speelt daarbij niet in hun voordeel. Het overtuigende sociaal realisme van ‘Suburban smell’ getuigt opnieuw van het talent van Grote, maar het lied verdrinkt uiteindelijk in zijn rol als verplichte akoestische op een album vol stoere rocksongs. (JVL)
Album verdeeld door PIAS

The Charlatans – Modern nature

The Charlatans hebben er al een hele staat van dienst op zitten, met zowat twaalf platen, een rist verzamelaars en een eigen label van frontman Tim Burgess. Hoewel ze al lang geen potten meer breken kan de band toch blijven rekenen op een schare trouwe fans, en deze ‘Modern nature’ toont aan waarom. The Charlatans zijn namelijk zo Brits als het kapsel van Liam Gallagher en ze schipperen moeiteloos tussen de tientallen typisch Engelse geluiden die de laatste dertig jaar het kanaal zijn overgestoken. The Smiths, New Order, Blur, Prefab Sprout; het zijn slechts enkele namen die zich opdringen bij het beluisteren van de popdeuntjes op ‘Modern nature’. Het is trouwens door de professionaliteit die de band aan de dag legt bij het combineren van deze klanken en sferen dat deze plaat de grijze middenmaat overstijgt. Want hoewel The Charlatans absoluut niets nieuws doen dromen we toch altijd graag terug naar de tijd waarin Britse rockbandjes de toon zetten, en zeker als we daarbij begeleid worden door songs als ‘Let the good times be never ending’ of ‘So oh’. (FT)

The Charlatans Facebook

Album verdeeld door N.E.W.S.

The Love Compartment – Coconut & crab

Vraag ons niet waarom, maar bij een bandnaam als The Love Compartment denken wij aanvankelijk aan de meest donkere new wave. Reeds vanaf de eerste akkoorden op ‘Coconut & crab’ zagen wij echter in dat deze connectie compleet ongefundeerd was, aangezien dit Leuvense vijftal zijn optimistische verhaal vertelt aan de hand van zonnige popdeuntjes. Als er al een wolkje aan de lucht is in de teksten van deze groep, dan is deze compleet opgelost aan het eind van ieder nummer. Tijdens de eerste luisterbeurten passeerden er gedachten als “dit is de nieuwe I’m from Barcelona” (in ‘Will not complain’), “Wilco zonder de scherpe kantjes” (in ‘New Amerika’) of “Engelstalige Yevgueni” (‘Spare parts’). U kunt het volgende dus wel afleiden: The Love Compartment moet nog zoeken naar zijn eigen identiteit, en klinkt iets te ongevaarlijk om helemaal te overtuigen. Echter, omdat we in een goede bui zijn door de nakende lente (en ook wel omdat de eerst vier songs op dit debuut verdomd catchy zijn) gunnen we The Love Compartment het voordeel van de twijfel en klasseren we hen bij ‘in de gaten te houden’. (FT)