Nadat Eefje De Visser in 2009 de Grote Prijs van Nederland won, nam haar carrière, ondanks de talrijke banvloeken die rond dit concours hangen, een hoge vlucht. Haar debuutalbum werd quasi overal in Nederland positief ontvangen. In Vlaanderen is ze echter, ondertussen zesentwintig, geen erg grote naam. Haar single ‘De Koek’ haalde wel de playlist van Radio1, en met een geweldige gelegenheidscover van dEUS’ ‘Instant Street’ bewees ze haar talent zonder meer. Echt doorbreken deed ze echter niet. Met ‘Het Is’ presenteert ze van het beste dat de Lage Landen vandaag te bieden hebben.
De intensiteit en de mogelijkheden van haar stem komen reeds in het openingsnummer ‘Ongeveer’ bijzonder duidelijk naar voor. Ook op ‘Uit de Lucht’ en ‘De Bedoeling’ klinkt de zangeres -het moet gezegd- een stuk volwassener dan op haar eerste langspeler. In ‘Nee Joh’ passen haar ongrijpbare frases met moeite in één ademteug, en dat maakt het nummer opvallend ritmisch, bijna dansbaar. Hier dringt de vergelijking met de Canadese Feist zich ontegensprekelijk op, maar door het Nederlandstalige aspect weet ze zich tegelijk ook echt te onderscheiden. In ‘Er Is’ komen de woorden dan weer neer als waren het volmaakte regendruppels op een idyllische waterloop.
Hét bewijs dat er ontzettend veel variatie in de muziek van de Nederlandse zit, levert ze met ‘In het Echt’: een discobeat begeleidt haar stemcapriolen gezwind, en zorgt ervoor dat de plaat een boost krijgt en het door velen vaak gemakshalve toegekende label “luisterliedjes” moeiteloos overstijgt. ‘Sneller’ en ‘Nu Af Aan’, beide met een geheimzinnige en melodieuze zanglijn, maken het kunststukje compleet. Het kabbelende ‘Schip’ roept tot slot nog een melancholische vlaag van romantiek op. “Dronken worden van elkaars glas”, de eenvoud van dit zinnebeeld van liefde zet een heerlijke punt achter een ijzersterk muzikaal verhaal. Veel meer nog dan ‘De Koek’ brengt ‘Het Is’ een geheel dat beklijft en bijzonder meeslepend is.
De luisteraar krijgt twaalf geweldige songs te horen die nu eens een aaneenschakeling van losse palpiterende woorden zijn om dan bij een nadere luisterbeurt weer de vaststelling te forceren dat het woordenspel van De Visser een puzzel blijkt die een bijzonder verhaal blootgeeft. Ook dat is immers de sterkte van ‘Het Is’; de nummers snakken ernaar om herhaaldelijk beluisterd te worden. In Nederland kon Eefjes album meedingen naar de titel van ‘album van het jaar’ in 2013. Dat ze daar in 2014 in België aanspraak op maakt, lijkt een sinecure. Zelden zoveel helende vertedering en sublimerende schoonheid ineen gehoord. Wij vinden het eenvoudigweg prachtig, alsof het niet “in het echt” bestaat.
Eefje De Visser live zie kan onder meer op 12 februari in de Arenbergschouwburg in Antwerpen, op 13 februari in NTGent, op 14 maart in De Grote Post in Oostende en op 24 april in de AB in Brussel. Check de website van Eefje De Visser voor meer concerten.
Album verdeeld door Rough Trade