Elbow doet zelfs Brexit-kritiek goed klinken met ‘Giants of all sizes’

door Joren Van Utterbeeck

Dat het de laatste tijd rommelt in de politieke hoek van Groot-Brittannië is een understatement. Dit voel je ook op ‘Giants of all sizes’, het achtste studioalbum van Elbow. Deze langspeler is een mooi klinkende kritiek op iets wat men over het kanaal al jaren bezig houdt; De Brexit.

Deze plaat is een beetje zoals de Brexit zelf. Door de uitslag heb je twee kampen: Pro-Brexit en Remain. Ook hier heb je twee kampen: Het hardere ‘Dexter & sinisters’ tegenover het vrolijkere en meanderende ‘Doldrums’. De rest van het album is een luistersessie tussen deze twee contrasten.

Neem nu de single ‘White noise white heat’. Een nummer over de Londense Grenfell-woontoren die afbrandde tijdens de zomer van 2017. Door een web van leugens heeft deze ramp kunnen plaatsvinden. Slachtoffers hadden vermeden kunnen worden. De band kijkt kritisch richting politiek: die hebben boter op hun hoofd Dat dit Elbow-album een duistere, toch wel donkergrijze weg is ingeslagen hoor je ook bij de openingstrack ‘Dexter & sinisters’. Het nummer opent met stevige drums, zware diepe bassen, elektronische klanken en een uppercut van een gitaarsound. Nee, vrolijk word je hier niet van. Is dit het Groot-Brittannië waar we naartoe willen?

Elbow probeert met deze plaat eclectisch uit de hoek te komen en dat lukt ze aardig. Na enkele luisterbeurten voel je al dat band heeft zichzelf heruitgevonden, zonder daarbij zijn eigen geluid te verliezen. Veel melodieën staan in het teken van de zanglijnen van Guy Garvey, zoals in het nummer ‘On deronda road’. De extra stemmen die de samenzang aangaan met Garvey, zorgen voor een mooi geheel. Het is een zachte song, die het contrast van dit album nogmaals accentueert.

‘Giants of all sizes’ bevat geen uitschieters zoals ‘One day like this’ of ‘Lippy kids’, songs die het traditioneel goed doen op festivals. De vraag is hoe dit album live gebracht zal worden. Deze zomer kregen we op Rock Werchter al een tipje van de sluier te horen. Toen bracht de groep ‘Empires’. En dat werkte. Hopelijk houdt hij de bindteksten op de komende tournee wat korter, om het ritme van de nieuwe nummers niet te hard te breken.

Elbow speelt woensdag 25 maart 2020 in Vorst Nationaal (info & tickets).