Elephant Stone – Elephant Stone: psychedelische gitaarpop

door Pieter Malliet

Op de tweede langspeler van het in Montreal residerende Elephant Stone schudden het moderne en het tijdloze elkaar plechtig de hand. Waar het viertal hier over het algemeen dromerige gitaarpop met een hedendaags indierandje serveert, verloochent frontman Rishi Dhir, die wegens zijn uitmuntende sitarspel reeds naam maakte als – onder meer bij The Black Angels – gerenommeerd gastmuzikant, zijn Indische afkomst allerminst. Het totaalplaatje krijgt daardoor een flink psychedelische inslag.

Meest exemplarisch voor deze strekking is het oosters aandoende ‘A silent moment’ waar zelfs een fikse streep traditionele, Indische zang haar opwachting maakt. Terwijl een veelheid aan universele popmelodieën het album erg toegankelijk maken, leggen de Canadezen ook geregeld een uiterst hypnotiserende groove neer als basis voor een nummer, zoals bijvoorbeeld op het instrumentale ‘Sally go round the sun’ en single ‘Heavy moon’ die wordt afgewerkt met een constant zeurende, soundscaperige achtergrondgitaar. Met het ruim acht minuten durende ‘The sea of your mind’ bewijst Elephant Stone zelfs een toekomst te hebben als totally psyched, proggy jamband. Hierna nemen Dhir en co je op de rustgevende strijkerstonen van de meditatieve uitsmijter ‘The sacred sound’ nog een laatste keer mee naar hogere sferen.

Elephant Stone brengt haast als vanzelfsprekend het loom etherische in een natuurlijke symbiose met het vinnig aanstekelijke. Het resultaat is een erg mooie en meeslepende plaat waarop exuberante sfeerschepping en gebalde melodieën elkaar nergens in de weg staan.

Elephant Stone live aan het werk zien kan binnenkort in Utrecht (Ekko, 03.10, info & tickets), Zwolle (Eureka, 04.10, info & tickets) en Rotterdam (Rotown, 05.10, info & tickets).

Elephant Stone website