Ethan Johns – If not now then when?: sobere verhalen op een soundtrack van folk en blues

Ethan Johns is een naam die weinigen bekend in de oren zal klinken. Toch heeft de man bakken ervaring binnen de muziekwereld. Hij werkte mee als producer aan platen van onder andere Kings Of Leon, The Vaccines en Ryan Adams, en trok als multi-instrumentalist de wereld rond aan de zijde van Ray LaMontagne en Tom Jones. Gaandeweg schreef de man enkele nummers die nu worden uitgebracht op het soloalbum ‘If not now then when?’.

De eenvoudige hoes doet het al vermoeden, geen overdreven gebaren op het album maar sobere verhalen op een soundtrack van folk en blues. Openen doe Ethan Johns met ‘Hello sunshine’, een prachtige song die uitblinkt in eenvoud en eerlijkheid. Wanneer ‘Morning blues’ en ‘Red rooster blue’ volgen, wordt het al snel duidelijk dat Ethan Johns zich niet beperkt tot zijn akoestische gitaar. Het is moeilijk om het album onder één noemer te plaatsen. Bij momenten zingt en speelt Johns met een Nick Cave-achtige nonchalance om vervolgens weg te dromen in bloedmooie folk. ‘If not now then when?’ brengt niets nieuws onder de zon, maar munt uit in vakmanschap.

Wanneer iemand als Ethan Johns een soloalbum aankondigt ontstaan er hoge verwachtingen. Dat hij die zonder al te veel moeite weet in te lossen is niet de verdienste van de producer, maar wel van de singer-songwriter in hem. Ethan Johns doet zijn verhaal zonder overbodige franjes of streken om de aandacht erbij te houden en laat het net dat zijn wat ons doet luisteren. If not now then when? Goede vraag.

Ethan Johns live zien kan binnenkort in Utrecht (Tivoli, 05.04, info & tickets), Rotterdam (Motel Mozaïque, 06.04, info & tickets) en Brussel (AB, 08.04, info & tickets).

Ethan Johns website

Verdeeld door Rough Trade