Evaline – Woven Material: geavanceerde emo rock

door Tiffany Devos

Wow, tijdens het beluisteren van deze plaat hadden we even een flashback naar 2007, toen emo rockbands en Warped Tour nog de scepter zwaaiden bij een hele generatie jongeren. De zes Californiërs van Evaline zijn hier nog een overblijfsel van, maar dan toch één dat aan zijn sound geschaafd heeft en nu de voorbetreden paden van Placebo en consorten bewandelt. Je kent de groep misschien nog van hun doortocht op Rock Werchter eerder dit jaar, maar hoogstwaarschijnlijk ben je die al vergeten, want veel potten hebben ze daar niet gebroken. Of lag je zo vroeg nog in je tent natuurlijk.

De jongens kunnen alvast de goedkeuring wegdragen van Apocalyptica, Deftones, Placebo (die hun drummer wegplukte) en Young Guns, waarmee ze al tourden. We besloten dus de geluidsmuur van ‘Woven Material’ op ons af te laten komen en werden aangenaam verrast door opener en single ‘Beneath The Fire’ die een zekere spanning weet op te bouwen voor wat volgt. Dit staaltje doet Evaline niet meer over, in plaats daarvan gaan ze verder met het anthem ‘There There’ dat even goed van Hard-Fi had kunnen zijn. Jammer genoeg zijn we hier al voorbij het hoogtepunt. Wat volgt, houdt het midden tussen emo, alternatief en post-rock. De liedjes vloeien makkelijk in elkaar over, zijn redelijk cliché en blijven niet echt bij. Op dit soort albums mogen we ook altijd de obligate ballad verwachten, hier wordt deze rol vervuld door ‘Who Are You?’ dat dit nog niet zo slecht doet voor een ballad. ‘Hours’, een meezinger die gaat over hoe snel de tijd vliegt, mag er ook wezen. En oké, ‘Rapture’ en ‘Picking It Up’ zijn ook wel plaatjes, maar de rest is vooral meer van hetzelfde.

Een pluim voor de albumtitel: ‘Woven Material’ representeert mooi de gelaagde textuur van de songs en de eclectische sound die technisch dik in orde is. Evaline heeft een mooi gepolijst album voortgebracht waar ze zelf tevreden over mogen zijn. Echt slechte liedjes staan er niet op, al blijven ze middelmaat.

Evaline live zien kan in november 2011 op volgende data en plaatsen

15.11 Melkweg, Amsterdam – info & tickets
16.11 013, Tilburg – info & tickets