Explosions In The Sky & David Wingo – Prince Avalanche: minder intensiteit

door Yanni Ratajczyk

Explosions In The Sky uit Austin, Texas staat al jaren garant voor verbluffende, instrumentale postrockmuziek. Er bestaat een grote kans dat je in diverse cd-besprekingen van de band adjectieven als ‘filmisch’ terugvond. En jawel, de heren brachten onlangs een soundtrack uit in samenwerking met David Wingo.

Laatstgenoemde is een ervarene in het vak: hij verzorgde al de composities voor een heel aantal filmproducties. Ook voor Explosions In The Sky is dit niet de eerste keer; zij creëerden de begeleidende muziek voor het in 2004 verschenen ‘Friday Night Lights’ van Peter Berg. Dit is zeer sterk aan te raden voor wie zich een trouwe fan noemt van de groep. De songs, gemaakt voor de film, hebben een gelijkaardig karakter als diegenen die op de uitgebrachte studioalbums staan. Wie de soundtrack van ‘Prince Avalanche’ opzet, zal echter een verschil horen met het eerdere werk: meestal gaat het om meer minimalistische klanken en blijven de kenmerkende climaxen uit.

Gelukkig wordt er aan deze aanpassing gedacht en functioneert beginner ‘Fires’ als een mooi brugje dat je moet binnenleiden in de wereld van de film. Na anderhalve minuut is het alweer aan de opvolger die passend ‘Theme from Prince Avalanche’ heet. Op de tonen waarmee ‘Fires’ eindigde wordt er een voorzichtig pianospoor toegevoegd.

Net zoals de eerste twee nummers staan er vele songs op de plaat die nog geen twee minuten duren. Ook dit is even wennen als je weet dat het op een gemiddelde cd van de postrockgroep zoeken is naar nummers onder de vier minuten. Dit is op zich niet erg, maar het eerste deel van de soundtrack lijkt iets te homogeen om altijd te kunnen boeien

Naar het einde toe vinden we echter nummers die iets spannender zijn. ‘The Lines on the Road that Lead You Back Home’ herbergt de mooie opbouwende gitaarklank die we al kenden en voert je weg over een rustig pianodeuntje,  deze had ons gerust wat langer mogen duren. Ook in afsluiter ‘Send Off’ mag het allemaal een beetje heviger zijn door percussie en blazers die nog snel een plaatsje krijgen.

Dat David Wingo zorgde voor de composities voor deze film valt te merken. Hij liet de deelnemende groep in een andere register spelen dan ze gewend zijn. Als resultaat krijg je een verzameling songs die goed bij het beeld passen, maar minder intensiteit hebben dan gewoonlijk.  We vinden enkele mooie stukjes terug, maar die verliezen soms hun weg in een tamelijk eenzijdig doolhof.

Explosions In The Sky toert voorlopig niet in Europa Andere info vind je wel op de website van de band.

Website David Wingo.

Verdeeld door Konkurrent