FKA twigs – LP1: fluisterend engelengezang op donkere triphop

door Sam Hendriks

In 2011 was Tahliah Barnett nog één van de backupdanseressen in de videoclip voor ‘Pricetag’ van Jessie J. Voordien was ze b-girl ‘Little T’. Ze werd FKA twigs met de ijzersterke videoclip voor ‘Water me’ geregisseerd door de man van de albumcover, Jesse Kanda. Vandaag brengt FKA twigs na twee ep’s haar eigen debuut uit. Deze is een mooie tien nummers lang en net zo excentriek en briljant als we van de al even excentrieke 26-jarige hadden verwacht.

Terwijl de Venezolaanse producer Arca nog een grote stempel drukte op ‘EP2’, heeft twigs – eigenzinnig als ze is – voor ‘LP1’ de touwtjes bijna volledig zelf in handen genomen. Dat betekent niet dat het langspeeldebuut instrumentaal ook maar iets moet onderdoen voor ‘EP2’. ‘Pendulum’ en ‘Numbers’ zijn even sterk als ‘Papi pacify’ of ‘Water me’. De duistere, diepe bassen zijn er nog steeds en blijven lang na de drie kwartier nazinderen.

‘LP1’ is uniek, intiem en zelfs sensueel. De muziek is breekbaar en zit vol emotie, net als de fragiele maar tegelijk sterke vrouw achter de muziek. “I was born heartbroken,” zei ze in een recent interview met Dazed & Confused, wat na een aandachtige luisterbeurt niet zo verbazend meer is. Lust en hartzeer brengt twigs het allermooist onder woorden met haar fluisterend engelengezang op donkere triphop en futuristische r&b. Op ‘Kicks’ zingt ze zodanig zonder schaamte dat het bijna te persoonlijk en verleidelijk wordt, “When I’m alone/I don’t need you/I love my touch/Know just what to do”. FKA twigs komt evenwel onzeker en kwetsbaar over in ‘Lights on’ en ‘Numbers’, wat de intensiteit van haar muziek enkel ten goede komt.

Zo’n uniek album van zo’n uitzonderlijke artiest is iets waar we lang op hebben mogen wachten. Dit is het soort plaat dat de muziekwereld spannend en vernieuwend houdt.

FKA twigs speelt deze zaterdag op Pukkelpop in Kiewit (info), mis het niet.

FKA twigs Facebook