Hanni El Khatib – Will the guns come out: Pure rock 'n roll

De cd die wij in onze handen kregen leek op het eerste zicht een vat vol tegenstrijdigheden: een Arabische naam, het label Indie erop geplakt en een afbeelding van een zwaar auto-ongeval als cd-hoes. Wij besloten het dan toch maar het voordeel van de twijfel te geven.

En terecht. Na een paar luisterbeurten ontdekten we dat het gezegde Everybody is famous in L.A. wel degelijk klopt. De in L.A. gebaseerde Hanni El Khatib (Palestijnse pa, vandaar de naam) was in een vroeger leven creative director bij een kledingmerk voor skaters. Daarnaast was zijn grote hobby muziek maken. Tegenwoordig zorgt dat tweede voor het brood op tafel. Wat ons betreft had Mr. El Khatib veel eerder intensief met zijn hobby mogen beginnen.

Bij het eerste nummer al, titelsong ‘Will the guns come out’, blijf je met dorst achter, snakkend naar meer. De link met The White Stripes, The Black Keys en het vroege werk van The Kills wordt al snel gelegd. En dit niet alleen omdat Hanni El Khatib ook maar uit twee muzikanten bestaat. Oorspronkelijk wou Hanni El Khatib daadwerkelijk een vierkoppige band vormen. Helaas vond hij niemand waarmee het echt klikte, behalve drummer Nick Fleming. Dus bleven ze maar met twee.

Het geluid dat Hanni El Khatib brengt is lekker rauw en vies. Pure rock ’n roll, zonder in het vaarwater te komen van andere tweekoppige grote bands. Als je goed luistert, kun je zelfs een paar covers ontwaren. Het mooie hieraan is dat ze bijna onherkenbaar zijn, je zou daadwerkelijk denken dat El Khatib de nummers zelf geschreven heeft. ‘Heartbreak Hotel’ van Elvis Presley bevindt zich in een heel andere dimensie dan het origineel, ‘Garbage City’ van Joe Strummer is helemaal door elkaar gehaald en ‘You Rascal You’ van Gainsbourg is veel krachtiger dan de versie van de Fransman. Lekker.

Dat een nummer van Hanni El Khatib nu ook gebruikt wordt voor Nike’s Just Do It campagne (‘I got a thing’) is een teken dat El Khatibs carrière op versnelling staat. Terecht, als je het ons vraagt.

Hanni El Khatib live zien kan begin 2012 op volgende datums en plaatsen:

05.02 Rotown, Rotterdam – info & tckets