Happyness – Weird little birthday: melancholie en onbenulligheid

‘Weird little birthday’ van Happyness luisteren we voor het eerst op de sombere dag voor de lente begint. Zoals dat gaat bij een eerste luisterbeurt, horen we op de achtergrond veel melodie en weinig tekst, maar de combinatie met het sombere weer brengt wel een gedachtestroom op gang. Zoals je bij het lezen van een boek een beeld vormt van de personages in je hoofd, gebeurde dat bij ons met deze muziek.

Bijna filmische beelden van drie tienerjongens op hun fiets flitsen voorbij, zwervend door een verlaten stad: de ene denkend aan het onbereikbare meisje uit z’n klas, de andere aan het gênante moment die ochtend toen mama onverwachts de slaapkamer binnenliep. We zien hen veel te snel dronken worden op café en gesprekken voeren over idealen en verlangens. We zien hen stoer doen bij elkaar en later uit elkaar drijven, elk naar hun eigen kleine slaapkamertje waar kwetsbaarheid weer is toegestaan. We zien hen bang afscheid nemen van hun kinderjaren en beginnen aan hun leven als volwassen mannen.

Zo zullen de tienerjaren van het Londense trio Happyness er waarschijnlijk ook echt hebben uitgezien. Tieners zijn het nu niet meer en toch vind je veel van hun jongensachtigheid nog terug in hun muziek die doet denken aan de slacker rock van Pavement en Beck, maar toch vooral in de teksten die de melancholische melodieën opbeuren met een sterke dosis zwarte humor en nonchalance. Telkens wanneer we bijna wegzakken in die melancholie, behoeden de jongens ons van te veel ernst met zinnen als “Oh you’re such a whore” (‘Lofts’) en “Well, I’m sorry that you lost your shit” (‘Regan’s lost weekend (porno queen)’).

Grote gevoelens worden er op dit album dan ook niet echt bezongen, eerder kleine verhaaltjes uit kortere tijdspannes zoals een weird little birthday in openingsnummer ‘Baby, Jesus (jelly boy)’ of een droom over iemand die praat als een walvis in ‘Stop whaling’. Hoe onbenullig zo’n teksten ook lijken, het is wel het element dat zorgt voor luchtigheid op deze plaat. Als iemand ons vertelt over die ene keer dat z’n moeder onverwachts de slaapkamer binnenliep, kunnen we best nog wat langer wachten op de zon.

De band live zien kan binnenkort onder andere in Amsterdam (London Calling, 24.04, info & tickets) en Beuningen (Down The Rabbit Hole, 26-28.06, info & tickets).

Happyness Facebook

Album verdeeld door PIAS