Het essentiële dansfeest van Soulwax op ‘Essential’

door Naomi Hubert

“Hello, this is Soulwax. Actually I’m not Soulwax, nor am I ‘2ManyDJs’, I’m just a voice speaking on their behalf. I’ve never met them and I’m only saying what they’re telling me to. We want to welcome you to our ‘essential’-mix. Instead of creating a regular mix of two hours of existing music, we actually spent the last two weeks in our studio making one hour of completely new music as Soulwax consisting of all tracks based around the word ‘essential’,” is de openingszin die ons kurkdroog wordt opgedragen door een robotstem waarmee de nieuwe plaat van Soulwax eigenlijk al wordt samengevat.

De meest geliefde broers van het Vlaamse muzieklandschap creëerden deze ‘Essential mix’ voor het programma dat dezelfde naam draagt op BBC Radio 1. De bedoeling? BBC nodigt dj’s van over de hele wereld uit om een playlist samen te stellen met hun favoriete, inspirerende, dus zoals ze het zelf vernoemen hun ‘essentiële’ tracks. De Dewaelebroers zijn niet vuil van een klein staaltje satire en besloten om deze opdracht heel letterlijk te nemen, bijgevolg krijgen we een elf nieuwe nummers dat volledig in teken staan van het woord ‘essential’.

Na de de droog voorgelezen intro wordt het album als een diesel in gang getrokken, je voelt in het eerste nummer een waar getrek en gesleurd dat subliem opbouwt naar een gigantische climax waarbij je de festivaltenten en hoofdpodia van deze zomer nu al op hun grondvesten voelt daveren. De dreunende beats zijn heel opzwepend en het zweet loopt nu al langs je rug van de stevige danspartij die ons te wachten staat. Dat bij deze track op Dour de xtc-pillen tevoorschijn komen, lijkt ons al geen verrassing meer. Bij deze zijn we gewaarschuwd voor de rest van de plaat. Steek je dansschoenen niet weg, want ‘Essential’ vraagt om een feestje waar we tien jaar laten nog vol lof over spreken.

De vraag die we ons vooraf stelden was: “Hoe kan je nu een volledig album vullen rond één woord?” De broers Dewaele lossen dat op met humor én het raadplegen van website synoniemen.net – in  ‘Essential eleven’ worden alle resultaten voorgelezen. In nummer zes krijgen we dan weer een les in hoe je essential nu precies spelt. Verder horen we een xylofoon en geluiden die doen denken aan Depeche Modes ‘People are people. We krijgen wel vaker flashbacks naar de jaren 80 – de disco van Donna Summer en kille electronica van Soft Cell is nooit ver weg.

Verder komen weer alle takken van de elektronische muziekscene aan bod, ‘Essential ten’ biedt ons een soort donker, apocalyptische Tocadisco, Tiga-achtig geluid. Het is wat laid-back techno dat dreigend boven het hoofd hangt. Bij het vijfde nummer van het album krijgen we dan techno van een heel ander kaliber. We kunnen lekker stampen en meeneuriën. Het klinkt een beetje als een bende tipsy, synchrone muggen. Wel heel plezante muggen waarvan het niet erg is dat je niet kan slapen. Het werkt heel aanstekelijk. ‘Essential one’ neigt meer de jaren 90-rave dat doet denken aan vuile, louche clubs. Er is ook een lichte knipoog naar funk tijdens ‘Essential four’, waarin Soulwax protégé Charlotte Adigéry inschakelt. Van haar mogen we later dit jaar een eerste langspeler verwachten op het label van de broers Dewaele.

Soulwax gaf zelf toe dat dit voor hen ook een uitdaging was, eerst en vooral omdat ze zichzelf hadden voorgenomen niet dezelfde apparatuur te gebruiken als bij ‘From Deewee’ en omdat heel het album draait rond één woord. We kunnen  hun zin voor uitdaging alleen maar toejuichen. We horen onze vaste Soulwaxelementen terug: de pompende percussie of bijvoorbeeld spacey sfeer zoals bij ‘Essential nine’ daar krijgen we een gevoel dat we figureren in ‘Stranger things’ of ‘Men in black’.

Het grootste verschil met ‘FROM DEEWEE’ is dat ze iets vuiler, minder poppy en afgelikt klinkt. Wij zijn alleszins klaar voor de live-uitvoeringen van deze langspeler. De dansschoenen zijn al netjes opgepoetst. De broers Dewaele weten wel hoe je een feest gaande houdt en dat bewijzen ze hier met veel plezier.