Hot Coins – The Damage Is Done: Ostalgie en decadentie

door Wouter Ollevier

Hot Coins is een “folieke”, zoals mensen dat graag noemen. Danny Berman, beter bekend onder zijn DJ- en producersnaam Red Rack’em, heeft met Hot Coins in de afgelopen vier jaar gekozen voor een flashback. Terug naar de periode tussen 1970 en de vroege tachtiger jaren, terug naar het soort dansmuziek die zowel post-punk, disco als andere elektronische genres in zich herbergt. Als Schot leeft Berman tegenwoordig in Berlijn en dat is in de typisch decadente Oost-Europese beeldtaal van zowel zijn songs als albumcover meer dan doorgedrongen. Eens te meer wordt hier bewezen dat een Berlijnse periode vaak een verrijking is voor een artiest. The Damage Is Done, en hoe.

‘Geek Emotions’ klinkt meteen als een vettige Uberline clubtune. Het undergroundgevoel laat de luisteraar vanaf minuut één niet los. Onwillekeurig wordt de verbeelding van sierlijke paaldansdames in een groezelig en tegelijk flashy decor bediend. In ‘Leathered’, een songtitel die verder zinspeelt op dezelfde subversieve toon, zijn de dancetunes eens vettig, dan weer koud en afstandelijk. ‘Foxxy’ klinkt vervolgens zodanig opgehitst dat een effect van paranoia ontstaat, het uitgesproken Schotse accent van Berman kent hier een hoogtepunt en schept een gevoel van authenticiteit dat het album heel wat goed doet. ‘Roadtrip’ is, vooral dankzij de blazers, een heel karakteristieke song en doet – meer nog dan elk ander nummer op ‘The Damage Is Done’ – aan de helden van Kraftwerk denken. Ja, ze moesten toch eens vermeld worden.

Hot Coins weet als geen ander een (n)ostalgisch gevoel te creëren. De zeventiger en tachtiger jaren mogen dan nooit meer terugkomen. Berman heeft goed naar zijn helden geluisterd. Het is een lange en bijwijlen moeilijke plaat, maar net daardoor nog net iets meer de moeite waard.

Hot Coins Facebook

Verdeeld door V2