How To Dress Well – “What Is This Heart?”: kracht ligt bij individuele nummers

door Thomas Konings

Met twee parels van platen op zak en een ongeëvenaarde invloed aan de schaduwkant van de r&b-scene, mag je How To Dress Well gerust bij het rijtje artiesten rekenen waarvan een nieuw album als een belangrijke release wordt beschouwd. “What Is This Heart?” lijkt een logisch vervolg op zijn voorgangers en behoudt de kernelementen van Tom Krells succesformule. De Amerikaan brengt zijn vaak wanhopige nummers immers nog steeds op een hyperserieuze wijze en met een gouden stem.

En toch lijkt de filosoof zijn derde langspeler ook heel verschillend van zijn vorig materiaal. Die verandering zit dus niet meteen in de sound, maar moet erachter gezocht worden. De zanger heeft in interviews al aangegeven te blaken van zelfvertrouwen en dat stralen zowel de hoes, als – belangrijker – zijn nieuwe muziek ook uit. “What Is This Heart?” heeft de durf en pretentie van een echt meesterwerk. De plaat voelt zo als een onvermijdelijk punt in het artistieke proces van Krell, als het volwassen en ongesluierde popwerkje waar de artiest al even op zit te broeden.

Nu heeft die zelfzekerheid er wel voor gezorgd dat How To Dress Wells nieuwe lijdt aan een overambitieuze structuur. De r&b-ster wil ons te veel tonen en is de coherentie van zijn album daarbij uit het oog verloren. De ene keer zoekt de muzikant namelijk het experiment op, een andere keer begeeft Krell zich richting hitparadepop. En aangezien de Amerikaan zich nu ook aan minder zwaarmoedige muziek waagt, durft het gevoel van deze derde eveneens al wel eens richtingloos schommelen.

De sterke punten van deze worp moeten dan ook gezocht worden op het niveau van de individuele songs, want die zijn wel uitzonderlijk sterk. Het vooruitgeschoven ‘Face again’ was een stoer statement en combineert eigenlijk de toegankelijke How To Dress Well met de iets moeilijkere. ‘2 years on (shame dream)’ en het aan ‘Love remains’ herinnerende ‘Pour Cyril’ zijn dan weer de diepontroerende hartenbrekers. Verder beklijven het uitdagende ‘A power’ – dankzij het contrast tussen beukende bassen en een dramatische pianopartij – en de rechttoe rechtaan hits ‘Repeat pleasure’ en het groovende ‘Very best friend’.

Voor wie samenhang tussen de verschillende songs van groot belang is, moet de beste van Tom Krell hoogstwaarschijnlijk nog komen. Anderen kunnen “What Is This Heart?” al zien als het opus waarmee de artiest vroeg of laat eens zou uitpakken.

How To Dress Well heeft voorlopig geen concerten in België of Nederland op het programma staan.

How To Dress Well website