Hunx and his Punx – Street Punk: explosieve punkcocktail

door Gert Thijs

Een tijdje geleden vonden we tussen de stapel releases uit de V.S. een plaatje met de veelzeggende titel ‘Street Punk’ door ‘Hunx and His Punx’. We staken het schijfje in onze cd-speler en voor we goed en wel op play gedrukt hadden, werden we gevloerd door een welgemikte combinatie van twaalf explosieve punksongs. Het duurde even om terug overeind te krabbelen. De waarschuwing op het doosje was nochtans overduidelijk geweest.

Hunx is Seth Bogart en zijn Punx zijn momenteel Shannon Show en Erin Emslie. De groep debuteerde enkele jaren geleden met ‘Gay Singles’ en Shannon Shaw deelt op haar beurt de lakens uit bij Shannon and the Clams, nog zo een garagerockbandje uit Oakland. Vorige jaar verraste Hunx nog met zijn donkere soloplaat ‘Hairdressers Blues’, die het moest hebben van introspectie en tranentrekkers.

Deze keer krijgen we geen ballads. ‘Street Punk’ is een kort, gebald punkalbum en duurt net 20 minuten, wat perfect is voor dit soort schreeuwerige punkrock. Ondanks de boosheid die in elk nummer de boventoon voert, heeft Seth Bogart genoeg gevoel voor humor en melodie om een collectie hapklare songs samen te brengen. Zo zorgt bijvoorbeeld de afwisseling tussen Seth en Shannon aan de zang voor de broodnodige variatie. Dat maakt dat de 20 minuten voorbij vliegen zonder dat je volledig opgefokt je radio uit het raam wilt keilen uit verveling.

De twaalf nummers, waaronder een cover van de Beastie Boys, ‘Egg raid on mojo’, grijpen je bij de keel en laten je niet snel los. Uitschieters tussen dat geweld zijn opener ‘Bad Skin’ en ‘You Think You’re Tough’. Enkel afsluiter ‘It’s Not Easy’ wordt wat langer uitgesponnen en duurt bijna vier minuten, een soort van rustmoment dat ideaal is als korte cooldown na een rondje sparren met deze hyperkinetische Hunx and His Punx.

Hunx and His Punx Facebook

Verdeeld door Konkurrent