Imaginary Family – Hidden EP: Over schoonheid en escapisme

door Wouter Ollevier

Luisterliedjes die vertederen, zo worden er tegenwoordig met hopen geschreven. Met onder meer Amatorski en pakweg De Held is België bijzonder rijk bedeeld. Maar als die luisterliedjes ook gaan beklijven en de toehoorder meer dan een keer naar adem doen happen, dan is er meer aan de hand. Imaginary Family, het project van de Gentse Joanna Isselé, is een rondleiding door een universum vol met breekbare en absurde dromen.

Isselé, geboren in de Franse Alpen, maakt nog niet eens bijzonder lang muziek. Als linkshandige kreeg ze een aantal jaar terug een gitaar cadeau en besloot het instrument omgekeerd te bespelen, wat ongetwijfeld bijdraagt tot het warme en vrij speciale geluid dat haar muziek onmiskenbaar maakt. Naast het fijnzinnige instrumentale karakter zijn ook de teksten die in de songs van Imaginary Family opduiken, gezongen met een opvallend en aandoenlijk accent, tot de verbeelding sprekend.

Met ‘The Bird Watcher’ scoorde ze reeds (compleet terecht) een Radio 1-succes. De openingswoorden “Run run run” brengen meteen het escapismegevoel naar voor dat de ganse plaat achter iedere hoek schuilgaat en de luisteraar onderhuids bekruipt. ‘Box’ is de beschrijving van een soort winterse avondwandeling door een miezerige en verlaten provinciestad, het verdriet wanhopig ontvluchtend. En in ‘Drug’ staat Isselé zichzelf dan weer toe om – in de nasleep van een moeilijke periode – net dat glas teveel te drinken, in een poging de harde en nuchtere werkelijkheid te ontvluchten. ‘Birthday Crowd’ illustreert tenslotte een heel geslaagde samenwerking met spitsbroeder in het genre (of zou het hier zuster zijn?) Amatorski.

Imaginary Family bewijst met de ‘Hidden EP’ dat ingetogen en rustige nummers een uniciteit kunnen hebben die onmogelijk gaat vervelen. Dit is kortom een (mini-)plaat die barst van aardse en minder aardse deugden en geneugten. Daarbij is de arty platenhoes (ook in vinyl verkrijgbaar) wellicht als eerste schuldige aan te wijzen. Een ideaal eindejaarsgeschenk om 2013 stijlvol en in (muzikale) schoonheid in te zetten.

Imaginary Family website

EP verdeeld door N.E.W.S