inc. – no world: verleidingskunsten

door Thomas Konings

Het hippe genre bij uitstek is momenteel indie-r&b. Sinds de mixtapes van The Weeknd oogstten onder andere Jessie Ware, Frank Ocean en How To Dress Well bergen succes in die stijl. De laatste nieuwe hype die voorkomt uit de stroming is inc., een project van de gebroeders Aged dat op heel wat bijval kan rekenen. Voor ze besloten samen muziek te maken onder die naam, speelden de broers al samen met muzikale grootheden als Elton John, 50 Cent en Beck. Nu stellen ze ons hun debuutalbum ‘no world’ voor, dat (zonder hoofdletters) uitgebracht wordt op het befaamde 4AD-label.

Inc. heeft een erg herkenbaar geluid. Andrew zorgt voor tedere, doch koele zanglijnen, Daniel voor een al even zachte en sensuele productie. Geen hyperactieve eurohousebeats hier, inc. heeft niets te maken met de schreeuwerige r&b die hoog scoort in lijsten als de Ultratop. Wel horen we invloeden van Prince, echo’s van soulzangers uit het verleden en nummers die op de gevoelige snaar spelen.

Het album opent met de vooruitgeschoven single ‘the place’. Een sprankelend, bijna funky ritme en een repetitieve zanglijn zorgen ervoor dat je meteen in het album gezogen wordt. Slimme zet om ‘no world’ hiermee te openen, maar er is zeker beters te vinden op deze plaat. In ‘lifetime’ toont inc. zich bijvoorbeeld van zijn beste kant: een verslavend, smooth refreintje, perfect aangevuld door Daniels prikkelende bassen. Bloghit ‘5 days’ is een onweerstaanbare, zoete parel die de luisteraar wil versieren en ook ‘angel’ tapt uit datzelfde vaatje door zijn prachtige verleidingsgezangen en slimme elektronica. Eindigen doet het duo eveneens in stijl. ‘Desert rose (war prayer)’ trekt de aandacht door een frisse productie en heerlijke gitaarinbreng, bij ‘careful’ is het voor emotionele zielen aan te raden een pakje zakdoeken in de buurt te houden. Prachtige songs allemaal, alleen houden ze moeilijk de aandacht vast en zijn ze vaak net een tikkeltje te glad.

Over het algemeen hoor je ons zeker niet klagen. Het is moeilijk om niet verleid te worden door de fluwele pop van de broers Aged.

Inc. kan je aan het werk zien op 4 april in Amsterdam (Paradiso, info & tickets), 5 april in Rotterdam (in het kader van Motel Mozaïque, info & tickets) en 7 april in Brussel (AB, info & tickets).

Website inc.