Islet – Illuminated People: Intrigerende experimentele indie rock

Na de release van twee EP’s in 2010 (‘Celebrate This Place’ en ‘Wimmy’) presenteert Islet (het Engelse woord voor eilandje), een DIY kwartet uit Cardiff, hun full-length debuutalbum ‘Illuminated People’. Hun muziek is moeilijk te omschrijven. Excentriek, eclectisch, getalenteerd en ambitieus zijn woorden die te binnen schieten bij het beluisteren van het 10 songs tellende album. Het is een mix geworden van veel verschillende stijlen, die nog het best valt te omschrijven als experimentele indie rock met een psychedelisch randje.

Het moet gezegd, het is geen makkelijk album geworden. Niet dat we na de eerste twee EP’s gemakkelijk in het gehoor liggende muziek konden verwachten, maar in eerste instantie lijkt er cohesie te ontbreken tussen de verschillende songs. Opener ‘Libra Man’ duurt 9 minuten en neemt ons mee langs noisepop, funk en post-rock. Niet iedereen zal evenveel plezier beleven aan het beluisteren van dit nummer, maar de geduldige luisteraar wordt beloond met onder meer ‘What We Done Wrong’. Deze catchy song breekt na de intro volledig open en ontpopt zich tot een toegankelijk en samenhangend geheel, dat een meer traditionele songstructuur volgt.

‘Illuminated People’ is een album dat overloopt van ongebruikelijke, maar zeer geslaagde ideeën met interessante en intelligente songstructuren. Schommelend van luid en onaangenaam (‘This Fortune’) over speels en avontuurlijk (‘Entwined Pines’ en ‘Finicular’) tot prachtig, gevoelig (‘Filla’) en zacht (het ontwapenende rustpunt ‘We Bow’). Uiteindelijk is het het afsluitende ‘A Bear On His Own’ dat ons doet beseffen dat Islet een groep is met veel potentieel. Deze song is ook de directe aanleiding om het album nog eens af te spelen en je te laten meeslepen in de wereld van de experimentele muziek.

Voor liefhebbers van muzikale verscheidenheid is dit intrigerende werkje een aanrader. Voor alle anderen is dit een uitdaging die zeker de moeite van het beluisteren waard is. Een veelbelovend debuut zal uw beloning zijn.

Islet live zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 16.04, info & tickets) en Amsterdam (Paradiso, 19.04, info & tickets).

Islet website

Album verdeeld door PIAS