Jagwar Ma – Howlin: op kruissnelheid

door Nicolas D'Exelle

Het Australische duo Jagwar Ma staat dezer dagen volop in de spotlights, en dat komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Een groepje genaamd Foals nam de jongens op sleeptouw tijdens een deel van hun Europese tournee, en de uitstekende singles ‘The Throw’ en ‘Man I Need’ bleven niet onopgemerkt. Tijd voor dat full-album, horen we je zeggen.

Deze langspeler kreeg als titel ‘Howlin’ mee, en valt vooral op wegens de diversiteit. Jagwar Ma schakelt regelmatig tussen genres en combineert daarbij een hoop verschillende sounds die je niet meteen op eenzelfde album zou verwachten. Nummers als ‘Uncertainty’, ‘Come Save Me’ en ‘That Loneliness’ weten de zon in huis te halen door Tame Impala, The Beach Boys en the Fab Four op inventieve wijze te verwerken, aangevuld met een vleugje elektronica dat het geheel een dansbare twist geeft.

Dansbaar dat zeker, maar de sixtiesinvloeden zijn niet overal terug te vinden. Gitaren maken plaats voor repetitieve beats gedrenkt in een laagje dromerige vocalen tijdens ‘Four’, ‘Excercise’ en ‘What Love’ waarbij we dance, hiphop en Afrikaanse ritmes horen voorbijkomen. Even spannend is dit niet altijd, al horen we duidelijk dat er nog een stevige groeimarge aanwezig is.

Wat door sommigen als een overkill aan diversiteit zal worden beschouwd, zal door anderen dan weer aanzien worden als vernuftig vakwerk. Laten we toch maar voor het tweede gaan, zeker wanneer we naar het einde van de plaat toe op onze wenken worden bediend. De hemelse melodieën tijdens ‘Did You Have To’ en ‘Backwards Berlin’, dat akoestische gitaar, ambientgeluiden en alles wat Thom Yorke zo mooi maakt combineert tot een afsluiter van formaat.

Jagwar Ma is op kruissnelheid, en dat hoor je zeker terug op dit sterke debuut. Australië is weer een topgroepje in wording rijker.

Jagwar Ma speelt 15 Augustus op Pukkelpop (info & tickets).

Jagwar Ma Facebook