Julia Holter – Loud City Song: 9 kleine mirakels op een plaat

Slechts zuchten zetten ‘Loud City Song’ aan: hemelse zuchten en een heerlijk gave stem die later vergezeld worden door een idyllisch koor. Na enkele seconden komt ook een krachtig orkest invallen dat wordt afgewisseld met een sobere pianopartij. Julia Holter experimenteert met muzikale stijlen die eerder ondenkbaar combineerbaar leken. Zoals zij voor elk nummer de tijd neemt, stellen we voor dat jij hetzelfde doet.

‘Loud City Song’ plaatst zich in het rijtje van haar daverende debuut in 2011 met ‘Tragedy’ en het kritisch geprezen en eigenzinnige ‘Ekstasis’. Voor velen was dit een moeilijk te overtreffen album, maar de 29-jarige Amerikaanse schone blijft verbluffend nieuw in het combineren van feeërieke vocalen en bijna post-rock orkestrale composities. Ze wordt vergeleken met Laurie Anderson, Kate Bush, Nico en Joni Mitchell. In tegenstelling tot de eerste twee platen, die ze opnam in haar slaapkamer, werd deze langspeler opgenomen in een professionele studio. Ook werd deze gebaseerd op de romantische novelle ‘Gigi’ uit 1944, waarin een jong meisje verliefd wordt op een rijke Parijzenaar.

Geweldig is het hoe die contrabas huppelt in ‘In The Green Wild’, en dan neemt Holters buitengewone vluchtige stem, maar tegelijkertijd zo pittig,  het nummer over. Tot slot transformeert deze jazzy song naar indiepop. Dan moet je jezelf wel afvragen hoe ze het klaarspeelt. Helemaal overdonderend is ‘Maxim’s II’. Bombastische, overweldigend extraverte instrumentale prestaties openen om dan na een minuut te veranderen naar een zachtaardig genre. Nog een nummer waar je beter geen label op probeert te plakken is ‘This Is A True Heart’. Bekoorlijke jazzy sferen monden uit in wat post-rock. Bij ‘City Appearing’ laat de zangeres je wegdrijven met pastorale vrouwenstemmen en een treurige piano om dan toch nog wat zachte elektronica aan het nummer toe te voegen.

De plaat telt 9 songs, elk een klein mirakel op zich. Pretbedervers zijn zij die te veel nadenken  over hoe ze al die genres in één verdomd nummer kreeg. Laten we vooral niet te veel prijsgeven want deze kanjer is een muzikale wandeling doorheen de wondere wereld van verbazingwekkende melodieën die je vooral zelf moet ondergaan. Geniet.

Julia Holter kan je binnenkort aan het werk zien in Brussel (Botanique, 03.11, info & tickets), Amsterdam (De Duif via Paradiso, 08.11, info & tickets) en Den Haag (Rewire Festival, 08-09.11, info & tickets).

Website Julia Holter

Verdeeld door V2