Kedr Livanskiy versmelt genres bij vriestemperatuur op ‘Your need’

door Tobias Cobbaert

Schijnbaar uit het niets wist Kedr Livanskiy in 2017 vanuit het koude Rusland onze jaarlijst te bestormen met de sfeervolle techno van ‘Ariadna‘. In maart wist Yana Kedrina – zoals ze echt heet – haar reputatie als Moskou’s boeiendste exportproduct al te verzilveren met een meer dan gesmaakt optreden, nu stilt ze met ‘Your need’ ook onze honger naar nieuwe muziek. Met de dromerige vocals en afstandelijke sound zijn de basisingrediënten van haar muziek opnieuw aanwezig, maar op deze plaat experimenteert de producer tevens met een heel arsenaal aan nieuwe geluiden.

De probeersels met nieuwe genres krijgen we meteen te horen tijdens opener ‘Your need’. Het album start met scherpe synths die meteen een ravesfeertje oproepen, al worden ze kort daarna vergezeld door bassen die recht uit een dub-nummer lijken geplukt. Door deze aparte genreclash voelt de track tegelijk kil en zwoel aan. We wanen ons in een industriële club ergens op Jamaica. Het is een fusie van stijlen die we nog niet eerder gehoord hebben, maar door de vreemde gemoedstoestand waar het ons in brengt kunnen we er geen genoeg van krijgen. De dub-invloeden komen later tijdens ‘Lugovoy (november dub)’ nog explicieter aan bod.

In ‘Bounce 2’ ruilt Livanskiy het lome sfeertje en de gereserveerde techno dan weer in voor opzwepende ritmes. Enkel haar stem herinnert ons eraan dat het een song van haar hand is, maar het zorgt wel voor een aangename change of pace. Daarna worden we met ‘Kiska’ eventjes in een nachtmerrieachtig tafereel geworpen, waarbij Kedrina’s doorgaans zweverige vocals klinken als een kinderliedje uit een horrorfilm. ‘LED’ klinkt dan weer als een lieflijke dreampopsong waarbij enkel de harde kicks de technoachtergrond van Livanskiy verraden. Hoogtepunt is echter de afsluiter ‘Ivan kupala (new day)’, een voor de Russische atypisch opzwepend en euforisch nummer, als een nieuwe zonsopgang na een eerder schemerig album. Waar het begin van de plaat nog koos voor een sfeer tussen opzwepend en slaperig, wordt er tijdens de finale duidelijk voor het eerste gekozen.

Die hard-fans van ‘Ariadna’ hoeven echter niet te vrezen dat er voor hen niets te vinden is op deze plaat. Nummers als ‘Sky kisses’ en ‘Why love’ hadden niet misstaan op Livanskiys vorige album, waarbij vooral die laatste een heerlijke zin voor tragiek heeft. Bijna iedereen die deze recensie leest zal wellicht geen woord van de teksten verstaan aangezien Kedrina alles in haar Russische moedertaal inzingt, al voegt net die onverstaanbaarheid een extra mystieke laag toe aan de sowieso al etherische vocals. Hoewel sfeerschepping haar sterkste punt is, weet ze dit ook altijd te ondersteunen met boeiende songs in plaats van te blijven hangen in zweverigheid zonder richting.

Op ‘Your need’ vindt Kedr Livanskiy zichzelf opnieuw uit, zonder de elementen die haar muziek aantrekkelijk maken te verloochenen. Kedrina verrast door te experimenteren met stijlen die we haar niet meteen hadden toegeschreven, maar ze weet elk geluid naar haar hand te zetten en levert zo een coherent doch gevarieerd album af. We hopen dat er bij Livanskiys volgende optreden in ons land meer volk aanwezig zal zijn, want met deze plaat bewijst ze nogmaals dat ze het meer dan verdient.