Kehlani zet haar sterktes in de kijker op ‘It was good until it wasn’t’

door Karel Nijs

Drie jaar na de release van haar eerste studioalbum ‘SweetSexySavage’, weigert Kehlani haar emoties in te houden en levert ze vijftien zwoele nummers die je in haar hart uitnodigen. De r&b-zangeres omarmt de vrouw die ze vandaag is. Naast moeder worden en een publieke relatiebreuk met rapper YG, heeft ze de tijd gevonden om met ‘It was good until it wasn’t’ een volledig, stevig project uit te brengen.

Elk nummer verloopt volgens ongeveer hetzelfde tempo, al is er genoeg variatie om ervoor te zorgen dat het geheel nooit eentonig klinkt. Albumopener ‘Toxic’ biedt een donkere “fuck you” waarmee ze als het ware afscheid neemt van een giftige ex. “You know that dick always been problematic, somehow, I’m always caught in your dramatics” is de meest memorabele strofe uit het nummer. Ze zet daarmee de toon voor de rest van de plaat.

De plaat leunt dichter aan bij de Grammy-genomineerde mixtapes die haar beroemd hebben gemaakt en dat bewijst ook het centrale nummer van het album ‘Everybody’s business’. Daarin haalt de zangeres de geruchten over haar persoonlijke leven aan. “I hear every word they talk / Try not to care at all / I know it’s frontin’, don’t know me from nothin’“. Er is een emotionele volwassenheid voelbaar in dit nummer, zoals op nog andere nummers op deze plaat.

Naast skits als ‘Real hot girl skit’, een kort intermezzo waarin rapster Megan Thee Stallion Kehlani’s bekwaamheid in de slaapkamer beweert, bevat het album steengoede gastartiesten. Jhené Aiko schittert op de zalige track ‘Change your life’. Hun samenwerking komt als een zoet extraatje waar we allemaal op hebben gewacht, en het was echt wel het wachten waard. ‘Grieving’, een ongelooflijk melancholische track wordt dan weer ondersteund door James Blake’s falsetto.

De laatste woorden worden geleverd door rapper Lexii Alijai, Kehlani’s medewerkster en vriendin die eerder dit jaar stierf aan een overdosis. ‘Lexii’s outro’ brengt Kehlani’s release tot een emotionele en inspirerende afsluiting. Bij Kehlani is het duidelijk dat de muziek op de eerste plaats komt en altijd zal blijven. Dit is haar beste, meest samenhangende project tot nu toe.