Kwaliteit boven kwantiteit op het debuut van jazz-supergroep Dinner Party

door Tadhg Waters

Terrace Martin en Robert Glasper zijn geen vreemden voor elkaar. In 1996 ontmoetten de twee heren elkaar tijdens een jazzkamp. Nu, 26 jaar later, scheren Martin en Glasper hoge toppen binnen de hedendaagse jazz- en hiphopwereld, en besloten ze om voor het eerst samen een album uit te brengen. Saxofonist Kamasi Washington en hiphop-producer 9th Wonder mochten voor deze gelegenheid het team komen versterken. Een samenstelling die op ’Dinner Party’, waar hiphopbeats moeiteloos aangevuld worden met jazzklanken, perfect tot zijn recht komt.

Opener ‘Sleepless nights vangt aan met het warme saxofoongeluid van Washington. Het is een ontspannen nummer waarin de zwoele stem van gastzanger Phoelix mooi begeleid wordt door een eenvoudige hiphopbeat. Diezelfde Phoelix, een jonge producer en zanger uit Chicago, keert op het album nog meermaals terug om de muziek van Martin en co van zijn hoge stemgeluid te voorzien. Zoals bijvoorbeeld in het opgewekte ‘Love you bad’, dat vooral instrumentaal indruk maakt, dankzij het strakke pianowerk van Robert Glasper en de stijlvolle saxofoonlijnen van Kamasi Washington.

Halverwege de plaat besluit de supergroep dan ook om Phoelix even achterwege te laten, en krijgen de muzikanten pas echt de kans om volledig naar de voorgrond te treden. In ‘First responders’ worden groovy hiphopdrums moeiteloos aangevuld met indrukwekkende jazzgeluiden. Ook hier is het weer Washington die de aandacht opeist met zijn razendsnelle saxofoonspel. ‘The mighty tree’ is eveneens volledig instrumentaal, maar daarom zeker niet minder interessant. Op muzikaal vlak is er veel variatie te horen en fascinerende en zweverige klanken zorgen ervoor dat je helemaal in de muziek opgenomen wordt. In het soulvolle ‘Freeze tag’ merk je duidelijk de chemie die tussen de leden van de groep aanwezig is. Hoewel de vooruitgeschoven single van het album opgewekt en vrolijk klinkt, behandelt de tekst zware thema’s zoals racial profiling: “They told me put my hands up behind my head. I think they got the wrong one. I’m sick and tired of runnin’.”

Met ‘Dinner Party’ brengen Terrace Martin en zijn kompanen een kort maar krachtig debuut uit. De gemoedelijke sfeer die je verwelkomt aan het begin van het album blijft over alle nummers heen hangen. Martin, Glasper, Washington en 9th Wonder brengen duidelijk het beste in elkaar naar boven. Imponerende instrumentatie zorgt ervoor dat ‘Dinner Party’ een boeiende plaat is geworden die je zonder veel moeite meesleept in de relaxte wereld die de heren creëren.