Library Voices – Summer of Lust: Perfect dansbare indiepop voor de verlate zomer

Library Voices is een zevenkoppig Canadees gezelschap uit Regina, Saskatchewan. De bandleden schotelen indiepop voor zoals het door Das Pop nog uitgevonden moet worden. Op ‘Summer of Lust’, hun tweede album na ‘Denim on Denim’, zijn invloeden te horen van Arcade Fire en The Beach Boys. Door de stem van frontman Carl Johnson klinkt Library Voices zelfs af en toe als het vrolijke up-tempo broertje van Band Of Horses.

Na een gesproken intro begint het album met een opener van formaat: ‘If Raymond Carver Was Born In The 90’s’ is een sterk begin met een dwingend aanwezige drum en vrolijke keyboards. Eerste single ‘Generation Handclap’ is een bovengemiddelde dansbare aanklacht tegen de huidige generatie (generation drunk text) die slechts oog lijkt te hebben voor zichzelf en zich van niets of niemand iets aantrekt. In ‘Reluctant Readers Make Reluctant Lovers’ laat Library Voices horen dat ze ook daadwerkelijk enige tijd in de bibliotheek hebben doorgebracht en een en ander van Hemmingway en Joyce gelezen hebben. Die literaire invloed komt ook terug in de kwaliteit van de teksten die van een uitzonderlijk hoog niveau zijn, een perfecte combinatie met de al even hoogstaande begeleidende muziek.

Hoogtepunt van het album is het catchy ‘The Prime Minister’s Daughter’, het perfecte voorbeeld dat een serieuze boodschap niet altijd even serieus gebracht hoeft te worden. Met een zin als ordinary people don’t care about art verwijzen naar de minister-president van Canada getuigt bovendien van lef en een goede beheersing van het tekstschrijverschap. ‘Regina I Don’t Want To Fight’ is dan weer een poëtische ode aan de afkomst van de band, een waardig einde van iets meer dan een half uur zomerse indiepop zoals het bedoeld is.

Het album werd reeds In 2011 uitgebracht in Canada en bereikte daar een hoge notering in menig jaarlijstje, nu is het de beurt aan Europa om zich op te maken voor een ‘Summer of Lust’. Met de vele synths, vrolijke melodieën en het hoge dansbaarheidsgehalte zijn alvast alle ingrediënten aanwezig om er een mooie zomer van te maken. Als het weer nu ook nog een beetje wil meewerken, wordt dit sterke album verplichte kost in de auto: ramen open en stereo voluit, Libary Voices doet de rest.

Er zijn momenteel geen concerten gepland in Europa.

Library Voices website

Album verdeeld door Dgr Music