Liesa Van der Aa – Troops: theatraal hoogstandje

door Wouter Jaques

Van de dit jaar doorbrekende Belgische rockdames zou Liesa Van der Aa weleens de opvallendste kunnen zijn. Met haar tegendraadse muzikale voorliefde en een overdosis lef bant ze de alledaagse popmuziek. Op de hoes van haar debuut ‘Troops’ verschijnt ze net als Patti Smith dat deed op haar legendarische debuut ‘Horses’ – de furiositeit zal ze ook wel geërfd hebben. ‘Troops’ is een ingewikkelde plaat die veel tijd vergt om alles door te spitten, een verleiding waaraan een meerwaardezoeker onmogelijk kan weerstaan.

Opener ‘Louisa’s bolero’ is meteen de uitspringer: de sluipende inleiding wordt zonder meelij in de hoogte aan flarden gescheurd. Gewapend met een viool die de rol van percussie of basgitaar op zich durft te nemen. Liesa’s stem lijkt als twee druppels water op die van An Pierlé en haalt in de hoogte het vurige temperament van Tori Amos. De piano dramt de akkoorden en de melodieën botsen gretig tegen elkaar op. De bizarre kunststukjes zijn wel wat te gekruid. Zo ook de vuile eerste akkoorden op ‘Low man’s land’. Liesa’s loeiboei (zo werd Nico vroeger wel eens genoemd) wordt uitgetrokken tot op de grens der afschuwelijkheid, maar het laat de muziek zo gemakkelijker doordringen. Alleraardigst wat je allemaal uit een viool kan halen.

De heerlijke tragiek in de vioollijnen samen met de rumoerige chaos op ‘Lou’ bewijzen Liesa’s bewondering voor The Velvet Underground: loeihard en lekker gewaagd. Daarna volgen de wat rustigere en tragere nummers: een iets zwaardere doorploetering. ‘Birds in Berlin’ opent instrumentaal en eindigt zoals ‘A day in the life’ van The Beatles dat doet. ‘Our place’ is een sleurende droomwereld en ‘Visitor’ neemt schaamteloos een hoestpassage op.

Liesa speelt bijna elk instrument zelf in. De nummers duiken amper onder de vier minuten, wat veel ruimte biedt voor melodieuze vondsten en doordachte improvisaties. Haar acteertalent komt de songs ruimschoots ten goede. De dreigende acteerprestatie en filmische taferelen in ‘Into the foam’ zouden mooi staan op een van haar vele theatersoundtracks. (Momenteel maakt ze de soundtrack van een opera: geschreven door Josse De Pauw naar het verhaal van Reinaerd De Vos.)

Je moet geduld koesteren om ‘Troops’ te doorgronden, al kunnen de videoclips daarbij een helpende hand bieden. Voor iedere song werd in Berlijn een videoclip opgenomen, te bezichtigen op Liesa’s website. ‘Troops’ is een theatraal hoogstandje, een intrede die ons lang zal bijblijven.

Liesa Van der Aa live zien kan de komende weken op volgende data en plaatsen:
09.02 De Brakke Grond, Amsterdam – info & tickets
16.02 Bourla, Antwerpen – info & tickets