Lou Barlow – Goodnight Unknown: trouw aan zijn eigen lo-fi filosofie

door Gert Thijs

Lou Barlow is een bezig baasje, om het even oneerbiedig te zeggen. Nog maar net heeft hij samen met Dinosaur Jr. een straffe plaat gemaakt en de zomerfestivals plat gespeeld of daar ligt alweer een langspeler van de man zelf in de winkel. Deze keer gebruikt hij geen Folk Explosion, Sentridoh of Sebadoh maar gewoon zijn eigen naam. Goodnight Unknown ligt in de lijn van zijn vorige soloalbum EMoh. maar dit keer wou hij naar eigen zeggen een consistente plaat maken binnen een korte tijdspanne op eenzelfde plaats. Daar is hij zeker in geslaagd met een CD die alle aspecten van zijn vroegere werk samen brengt. Hiervoor krijgt hij de hulp van enkele bevriende muzikanten zoals Lisa Germano, Dale Corver en Murph, drummer bij Dinosaur Jr.

Goodnight Unknown bestaat uit een afwisseling van akoestische solo nummers en wat stevige rockers en dit maakt dat het geheel redelijk gevarieerd klinkt. Opener Sharing begint zonder pardon onmiddellijk met de zang ondersteund door de rechttoe-rechtaan drum van Dale Crover, ook wel bekend als drummer van The Melvins. Het titelnummer gaat verder op de ingeslagen elektrische weg, waarna Faith in your Heartbeat en The One I Call meer folky en akoestisch zijn. The Right is dan weer een poppy mars met zijn up-down beat gedrapeerd met een elektrisch gitaartje. Dat Lou Barlow niet alleen melancholische teksten schrijft maar ook humoristisch uit de hoek kan komen kunnen we mooi illustreren met een quote uit Praise: “You love me like a pancake”. Take Advantage is dan weer een eerder naïef liefdesliedje: “Take apart a rainbow/ Feed it to the sunrise/ Wake me with your elbow.”

In Modesty zingt Barlow: “Modesty will prevail, but modesty won’t provide”. Lou Barlow zal nooit een tafelspringer zijn, maar hij blijft zijn eigen werk afleveren trouw aan zijn eigen lo-fi filosofie. Na enkele luisterbeurten kunnen we besluiten dat Lou Barlow nog steeds weet hoe dat hij een goede song moet schrijven. Als we alles na elkaar horen levert dat een degelijke plaat op die net dat tikkeltje extra mist om echt beklijvend te zijn.