Lower – Seek Warmer Climes: zwaarmoedige postpunk zonder franjes

door Anthony Brynaert

‘Seek Warmer Climes’, de debuutplaat van het Kopenhaagse viertal Lower, valt niet meteen te bestempelen als de ideale zomersoundtrack. In een tijd waar vreugde en plezier de bovenhand zouden moeten halen, krijg je een album als dit in handen. Zware, diepe bassen, snijdende gitaarriffs en teksten die de zon spontaan een bocht van 180° doen maken worden voorgeschoteld. Nee, erg vrolijk word je niet van dit half uurtje Deens geweld.

Het is duidelijk waar de vier heren de mosterd haalden voor hun songs. De nummers lijken rechtstreeks geteleporteerd uit de vroege jaren 80. De muziek is niet origineel of vernieuwend te noemen, maar wat de makers van dit album brengen is grotendeels wel goed. ‘Another Life’ is een catchy opener die je meteen in de zwartgallige rollercoaster overgoten met een flinke bak noise brengt. Zanger Adrian Toubro heeft een erg herkenbare, heldere stem die schreeuwerig perfect bij het plaatje past.

Pal in het midden tussen al het korte geweld prijkt het zeven minuten durende ‘Expanding Horizons (Dar es Salaam)’. Het bewijst dat de vier meer in hun mars hebben dan eerst gedacht. “Caress yourself”, het wordt ongeveer een vijftigtal keer herhaald naar het einde toe maar het klinkt zo overtuigend en snedig dat het helemaal niet gaat vervelen. Er staat eigenlijk geen enkel nummer op de tracklist waarvan we dachten: “hier slaan ze de bal mis”. We vonden er echter ook geen enkel dat ons helemaal door elkaar rammelde en ons afgepeigerd achterliet.

De Denen slagen duidelijk in hun opzet namelijk in het brengen van donkere, zwaarmoedige postpunk zonder al te veel franjes. Het is niet de muziek die je moet opleggen wanneer je met een cocktail in de hand aan het aanbranden bent onder de blakende zon. Wanneer je echter in zo’n bui zit waarin alles tegen lijkt te zitten en je je energie ergens kwijt moet, weet je Lower wel te vinden.

Lower live zien kan binnenkort in Amsterdam (Melkweg, 12.08, info & tickets) en Brussel (Le Brass, 13.08, info & tickets).

Lower website

Album verdeeld door Beggars / V2