Marie Davidson & L’Œil Nu doen te veel tegelijkertijd op ‘Renegade breakdown’

door Yannick Verhasselt

Met een gigantische rode loper werd de perscampagne voor L’Œil Nu uitgerold. Het trio bestaat uit Marie Davidson, haar partner Pierre Guerineau en Asaël Solaire. Die campagne evenaart waarschijnlijk het uitgebreide salut toen Davidson aan het einde van de zomer van 2019 het clubwereldje vaarwel zei. De working class woman snakte naar een nieuw hoofdstuk in haar leven – eentje die haar meer toeliet live dingen te doen en vooral te zingen. Op ‘Renegade breakdown’ blijkt het trio vooral iets te veel dingen tegelijkertijd te willen doen wat de plaat niet bepaald ten goede komt.

De eerste single en tevens het eerste nummer op het album wekte alvast bijzonder hoge verwachtingen. Het trio benaderde een soort mengelmoes van new wave, synthpop en dreigende electronica die doet denken aan Justice en bovendien een zeer mooie overgang vormt naar Davidsons oudere solowerk. Wie denkt dat dit de esthetiek vormt voor de plaat, komt echter al snel bedrogen uit met het daaropvolgende tergende ‘Back to rock’ dat met maar liefst zeven minuten al snel alle zin in de rest van het album wegneemt. Davidson verhaalt erin uitvoerig hoe het komt dat ze de clubscène vaarwel zei, iets wat evenwel uitgebreid aanbod komt in de docu van Resident Advisor van die bewuste zomer.

De Canadese schakelt nadien in horten en stoten van chanson en droompop tot synthpop richting jaren tachtig new wave en daarna richting loungy jazz. Het is daar uitkomend nog moeilijk te volgen wat ze precies probeert te zeggen of wat de centrale thema’s zijn die het album tracht in te kapselen. Het lijkt alsof het trio een aantal weken enorm veel oudere, invloedrijke albums heeft verslonden tijdens luistersessies en enkele ideeën daarvan heeft geprobeerd uit te werken tot nummers en deze dan ondergebracht in één album. Op papier had dat vast briljant geklonken maar in werkelijkheid voelt het zeer onsamenhangend en slordig. Het doet bijzonder veel af aan de kunde en creativiteit die Davidson wel degelijk bezit maar nu ondergesneeuwd lijkt te worden door de hoeveelheid invloeden die op het album staan. Het is jammer dat er niet meer in zit en dat we het met slechts tien nummers in deze volgorde moeten doen.

Na een korte maar zeer fraaie carrière in de clubscène slaat Marie Davidson een nieuwe weg in met L’Œil Nu. Het valt met ‘Renegade breakdown’ echter moeilijk te zeggen of dat per se ook de juiste beslissing is geweest. Mentaal en fysiek lijkt het er op basis van de vele interviews alvast op dat de Canadese zich een pak beter in haar vel voelt maar de plaat zélf is iets waar het trio veel te veel dingen tegelijkertijd tracht te doen, zonder er een noodzakelijke rode draad in te verwerken.