Mark Stewart – Exorcism Of Envy: geen blijvende indruk

Mark Stewart, de voormalige songwriter en zanger van de politiek getinte post-punkgroep The Pop Group, uit zijn liefde voor dub op zijn nieuwe album ‘Exorcism of Envy’, een herwerking van zijn in maart uitgebrachte ‘The Politics of Envy’. Door zijn eigen nummers in een nieuw jasje te steken, volgt hij de traditie van dub en toont hij ons hoe dit niet altijd een subgenre van reggae moet zijn.

Om de toon te zetten begint ‘Exorcism of Envy’ met ‘BabyCino’, een heruitvoering van ‘Baby Bourgeois’, het 7de nummer op ‘Politics of Envy’. In de nieuwe versie wordt er veel gebruik gemaakt van echo’s en sirenes. ‘BabyCino’ neemt de energie van het origineel weg door de sirenes en andere toevoegingen. Het geheel wordt verwarrend door er teveel verschillende aspecten bij te gooien.

Alle songs kunnen we jammer genoeg ongeveer dezelfde beoordeling geven. Er zijn er enkele die wel te smaken vallen. ‘Sexorcist’, de remake van de hit ‘Stereotype’, is bijvoorbeeld een remix die wel echt geslaagd is en het nummer krachtiger maakt dan voordien. Daarnaast heb je nog ‘Codex Dub’, gebaseerd op ‘Codex’, waarin electro een duidelijke bron van inspiratie geweest is. Het lied symboliseert dan ook dat dub los van reggae kan bestaan en thuis is in elke muziekstijl, zoals Mark het zelf vermeldt in een interview op www.TheQuietus.com: “People don’t seem to realise that you can do a dub of any kind of music, it doesn’t have to be reggae”. En dat is het belangrijkste punt van deze plaat.

‘Exorcism of Envy’ is een album voor een specifiek publiek en het zal moeilijk zijn om een blijvende indruk achter te laten bij mensen die niet erg bekend zijn met het genre. Geen enkel deuntje blijft in het geheugen hangen. ‘Exorcism Of Envy’ is geen cd die zal aanslaan bij het grote publiek.

Mark Stewart website

Album verdeeld door N.E.W.S