Matt Elliott – Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart: heerlijke herfstplaat

door Bram Pollers

Als de Britse zanger Matt Elliott niet bezig is met zijn elektronisch getinte project The Third Eye Foundation, ageert hij solo met donkere folksongs. En dat juichen we toe. Deze man heeft sinds 1996 in zijn twee gedaantes 16 platen gemaakt, maar een doorbraak zat er nooit in. Voor iemand met een stem als een klok – ergens tussen de bariton van Mark Lanegan en het croonen van Richard Hawley – is dit toch wel jammer.

Wanneer opener ‘The Right to Cry’ voorbij komt, begrijpen we waarom hij nooit het publiek van de twee bovengenoemde bereikte. Het nummer tikt af op meer dan 17 minuten , als een eigenwijze interpretatie van het begrip “folk”. Het begint als een soort lullaby met een croonende Elliott om na drie minuten dreigende strijkers te implementeren en vervolgens hypnotiserende backings aan het geheel toe te voegen, terwijl hij zelf als een bezetene de lead zang voor zijn rekening neemt. ‘Prepare for Disappointment’ klinkt als een wederopstanding van Serge Gainsbourg zelve, waarin Matt Elliott met zijn zware stem een uitstapje maakt richting het chanson-genre.

Op ‘Zugzwang’ haalt de Brit zijn bezetenheid nog eens boven water. Wat begint als een rustig folklied krijgt een verschroeiende finale.  Ook op ‘Angel’ klinkt de warme bariton heel erg vertrouwd en brengt zijn tokkelwerk een erg aangename sfeer met zich mee. Eindigen doet Elliott met het rustige ‘De Nada’, opnieuw de meer ingetogen sound waarmee hij de plaat opende.

Deze man is niet alleen een excellent verteller, hij weet zijn nummers ook qua geluid voortreffelijk in te kleuren. Voor wie nog op zoek is naar een album om in het vervolg van deze herfst en winter voor de open haard te beluisteren, is ‘Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart’ een absolute aanrader. Die titel alleen al zou een reden moeten zijn.

Matt Elliott brengt voorlopig één bezoek aan Belgie en één aan Nederland. Vanavond staat hij in de Botanique in Brussel (info & tickets) en 01.12 op het Le Guess Who? Festival in Utrecht (info & tickets).

Website Matt Elliott

Verdeeld door Rough Trade