Meat Puppets – Lollipop: Rust gevonden

‘Lollipop’ is al het dertiende studioalbum dat Meat Puppets op hun CV hebben staan. De band rond de gebroeders Cris en Curt Kirkwood werd vooral bekend dankzij de grootste Kurt uit de rockgeschiedenis, met name die van Nirvana. Cobain was een grote fan en nodigde de Meat Puppets uit als gastmuzikanten voor de legendarische ‘MTV Unplugged’-plaat, waarop ze samen drie songs speelden, inclusief ‘Lake Of Fire’. Hun daaropvolgende album was niet toevallig het meest succesvolle dat de Puppets hebben gemaakt. Daarna is het allemaal wat verwaterd, zoals dat weleens vaker gebeurt, door excessief druggebruik.

Ondanks deze geweldige schop in de commercialiteit zijn de Meat Puppets er toch in geslaagd altijd underground te blijven. Niet zo verwonderlijk als je ziet hoeveel genres ze al hebben verkend doorheen hun muzikale carrière. Het begon met ruige post-punk, waarna ze overstapten naar country-rock om uiteindelijk te belanden in een commerciëlere combinatie van al hun voorbije genres. Op ‘Lollipop’ hebben de Kirkwoods een heel aangename en toegankelijke sound gecreëerd. Het is haast alsof ze je willen duidelijk maken dat ze eindelijk rust hebben gevonden: geen ongelooflijk gitaarwerk, geen vernieuwende sounds, enkel wat simpele riffs en luie, harmonieuze vocals die als een puzzelstuk passen op deze zomerdagen. Opener ‘Incomplete’ is een song die Curt al jaren geleden schreef maar toch heel goed weergeeft wat ze met deze plaat hebben willen doen.

Zoals gezegd zijn er verschillende genres terug te vinden op dit album. Het gaat van alternative country (Orange, Baby Don’t) over ska (Shave it) tot happy mellow rock (Lantern, Hour Of The Idiot, Amazing). De meeste songs lijken wel geschreven te zijn in Curts hangmat. Vergelijkingen met R.E.M., Crosby, Stills, Nash & Young en zelfs Johnny Cash zijn niet uit den boze. Veel heeft de groep met ‘Lollipop’ niet willen bewijzen. Het is alsof ze op een dag uit hun bed vielen en dachten: “Vandaag ga ik nog eens een album schrijven”. Parels als ‘Lantern’ zouden we desalniettemin zeker in huis halen. Er valt niet veel over te zeggen, het is gewoon een goede song met het potentieel om heel de dag lang je hoofd te stalken.

Meat Puppets worden vaak onderschat. Ondanks alles wat ze hebben meegemaakt, zijn ze nog steeds een waardige speler in de wereld van de rock n’ roll.