Megan Thee Stallion schittert in haar comfortzone op ‘Good news’

door Karel Nijs

Gek dat we nu pas een eerste album van Megan Thee Stallion kunnen beluisteren. Haar eerste hit ‘Big ole freak’ kwam al meer dan twee jaar geleden uit en de mixtape die een maand later volgde, ‘Fever’, had al de hype van een formeel debuut. Nadat ze vorig jaar de ambitieuze slogan “hot girl summer” had bedacht met haar eerste Amerikaanse nummer één single, werd de rest van de wereld zich volledig van haar bewust toen ze eerder dit jaar snel na elkaar nog twee hits scoorde. Eerst was er ‘Savage’, een TikTok-rage die nog meer aandacht kreeg na de remix met Beyoncé. Daarna kwam ‘WAP’, een wild expliciet duet met Cardi B met een oogverblindende video. 

De rapster uit Houston, Texas heeft het afgelopen jaar op persoonlijk vlak een aantal intense gebeurtenissen meegemaakt. Na de schietpartij in juli door de Canadese rapper Tory Lanez, en problemen met haar platenmaatschappij, brengt de 25-jarige Megan Thee Stallion ons nu ‘Good news’ in de vorm van haar debuutalbum.

Opener ‘Shots fired’, samplet The Notorious B.I.G.’s klassieker ‘Who shot ya?’, waarmee Megan Thee Stallion de eerder genoemde schietpartij aanhaalt. Ze haalt een aantal keer krachtig uit om de man die haar neerschoot te bespotten. “I don’t want you on the bench, believe you wouldn’t’ve been invited / And if it weren’t for me, same week, you would have been indicted”, rapt ze. Met deze disstrack laat ze zien wie de baas is.

Op het openingsnummer na focust ‘Good news’ op plezier, seks en Megan Thee Stallions ego. Haar erotische kant is directer geworden en dat is vooral te merken in ‘Body’ en de single ‘Don’t stop’ met Young Thug. ’Body’ opent met het geluid van een oldschool filmrol die klikt naast gedempt gekreun. Dikke synth-baslijnen nemen het nadien over. Haar stem en het eentonig refrein zijn bij momenten zo irritant dat het aanstekelijk wordt. 

‘Good news’ is overduidelijk een rap-album maar ze verkent vele stijlen van populaire muziek, van dancehall in het exotische ‘Intercourse’ tot pop in het vreemde ‘Don’t rock me to sleep’. Daarin zingt ze ongemakkelijk over een relatiebreuk. Dit nummer laat horen waarom ze in de eerste plaats een rapper is en geen zangtalent.

Niet alle nummers op de plaat zijn noemenswaardig. Megan had soms beter gelet op kwaliteit in plaats van kwantiteit (‘Good news’ telt zeventien nummers). Gelukkig bevindt ze zich meestal in haar comfortzone, doet ze waar ze goed in is en buigt ze zich hard over haar eigen geilheid. Niet elk nummer is echter het luisteren waard. Megan Thee Stallion klinkt bij momenten wat repetitief en ook haar flow is niet bepaald vernieuwend, al is ‘Good news’ waarschijnlijk de start van een lange carrière.