Met ‘HIT ME HARD AND SOFT’ verstevigt Billie Eilish haar plek aan de top

door Karel Nijs

In slechts een paar jaar tijd heeft de 22-jarige Billie Eilish zich ontpopt tot één van de grootste namen in de muziekwereld. Zelfs voordat ze oud genoeg was om te stemmen had Eilish al een leven vol prestaties achter de rug. Met haar voortreffelijke derde album, ‘HIT ME HARD AND SOFT’, versterkt ze haar status nog meer. De tien nummers zijn goed voor ruim 43 minuten muziek. Zelf omschrijft ze het album als haar meest persoonlijke werk tot nu toe.

“People say I look happy, just because I got skinny. But the old me is still me, and maybe the real me, and I think she’s pretty.”, luidt het bij het begin van het album. De plaat vat aan met ‘Skinny’. Het is een introspectieve track die de toon zet voor wat komen gaat: een mengeling van kwetsbaarheid en kracht. Dit wordt direct gevolgd door ‘Lunch’, een speelse en verleidelijke song vol dubbelzinnigheden. Eilish stelt hier meteen haar unieke stijl van tekstschrijven en humor ten toon​. Teksten zoals “You need a seat? I’ll volunteer” laten zo bijvoorbeeld weinig aan de verbeelding over.

Eén van de hoogtepunten van het album is ‘L’amour de ma vie’. Het nummer begint als een klassiek, typisch Billie-nummer al transformeert het snel in een hyperpop-track, rijk aan autotune en verrassende wendingen. Deze overgang van traditionele melodieën naar moderne elektronische invloeden is kenmerkend voor het album en benadrukt Eilish’ vermogen om genres naadloos te combineren​.

Afsluiten doet ze met ‘Blue’. Het nummer begint als een melancholische ballade, maar eindigt in een krachtige mix van trip-hop en symfonische elementen. Bovendien is het ook een beetje fan-service: het is een herwerking van ‘True blue’, een nummer dat Eilish samen schreef met haar broer FINNEAS toen ze een jaar of veertien was. Daarnaast werden elementen van ‘Born blue’ in het nummer gestoken. Origineel had het nummer op ‘Happier than ever‘ moeten hebben gestaan, maar ze geeft aan dat ze uiteindelijk haar weg niet goed kon vinden met het nummer. Nu dus wel, en maar goed ook.

De songtekst van ‘Blue’ refereert terug naar thema’s van roem en persoonlijke strijd die door het hele album heen verweven zijn. In het nummer is er vooral plaats voor reflectie met betrekking tot deze thema’s. Hierdoor krijg je als luisteraar een afsluitend, maar bovenal lonend gevoel. ‘Blue’ eindigt met wat voelt als een ondeugende hint: “but when can I hear the next one?” Zou er sneller een opvolger kunnen aankomen dan we denken? Of is het vooral ironische kwinkslag naar het consumentisme van de muziekindustrie in het streaming-tijdperk?

‘HIT ME HARD AND SOFT’ is een album dat zowel nieuwe als oude fans zal aanspreken. Het toont een indrukwekkende evolutie van haar muzikale stijl en thematiek. Hierbij experimenteert ze met uiteenlopende genres en emoties​. Complimenten mogen trouwens weer gegeven worden aan haar partner in crime FINNEAS die weer mee aan haar nieuwe album heeft geschreven. De productie en songwriting gaat ook hem een pluim aan. Het toont Eilish’ talent om persoonlijke en universele thema’s te verweven in haar muziek. Hierdoor biedt het album een diepgaande luisterervaring. Met dit album heeft Billie Eilish haar plek aan de top van de popmuziek nog maar eens verder verstevigd.