Meuris – Mirage: mooie plaat van een gedreven groep

door Gert Thijs

Stijn Meuris is een mens met vele levens. We kennen hem bijvoorbeeld als journalist, reportagemaker en hobbyastronoom, maar zijn grootste passie is en blijft muziek. Drie jaar geleden maakte de geboren Neerpeltenaar een retrospectieve met ‘Spectrum’ waarin hij terugblikte op 20 jaar Noordkaap en Monza. Het einde van een tijdperk waarin meteen de kiem voor een nieuw lag.

Vandaag staat hij er terug met een nieuw groepje en een nieuwe release, ‘Mirage’. Dat groepje draagt de naam Meuris maar dat wil helemaal niet zeggen dat het resultaat een plaat van Stijn en zijn begeleidingsband geworden is. Ook nu is de ervaren Limburger er weer in geslaagd om een bende getalenteerde muzikanten rond zich te verzamelen die zijn impulsieve muzikale gedachtentrein weten om te zetten in dynamische songs. Op gitaar horen we Kris Delacourt en Dave Hubrects, Antoni Foscez op drums en Bart Van Lierde op bas.

Laten we met de deur in huis vallen, ‘Mirage’ klinkt heel eighties. De intro van ‘Dichter Bij De Liefde’ doet ons aan het beste van The Cure denken en de baslijn van ‘Omerta’ is vintage Joy Division. Zoals Kris Delacourt het in een interview verwoordde: “Stijn zijn goesting is Joy Division en The Cure”. ‘Mirage’ is ook onmiskenbaar Meuris, rusteloos en gedreven. Die rusteloosheid was er al in ‘1974’, toen de frontman als tienjarige wilde dat de aarde sneller draaide. Hier en daar sluipt er een gevoel van herkenning binnen zoals in ‘Zonder Moraal’, het zusje van ‘Alles Half’.

Meuris weet op heel eigengereide manier teksten te verzinnen die alleen hij aankan. Probeer zelf eens de zinnen “Jij bent te rechts voor mijn links”, “Stuur mij de morse-code. Is die uit de mode?”, “Ik maak mij zorgen om mijn zorgen” op een geloofwaardige manier te brengen. Als Meuris ze zingt dan merk je hoe uitgebalanceerd die teksten zijn en hoe elk woord op de juiste plaats staat. Hij gaat ook geen thema’s uit de weg. Na religie en Vlaamse zangers vroeger waagt hij zich nu aan de politiek en dan volgt een messcherpe observatie van het creëren van de perceptie door de populaire politicus.

‘Mirage’ is een mooie en ruwe plaat geworden die zijn tijd nodig heeft om in te zinken, nog een constante in het repertoire van Stijn Meuris. Het is een groeier die luisterbeurt na luisterbeurt zichzelf verder prijsgeeft. Laat een klassenummer als ‘Dan Ga Ik Mee’ langzaam binnensluipen en geniet met mate.

Meuris Website

Meuris kan je aan het werk zien in Brussel (ABClub, 05.03 info & tickets), Hasselt (Muziekodroom, 09.03, info & tickets), Leuven (Het Depot, 13.03, info & tickets) en Gent (Handelsbeurs via Democrazy, 26.3, info & tickets).

Verdeeld door V2 Records