MGMT – MGMT: harde noot om te kraken

MGMT, eens de dominante jongens in de indiepop, hebben de discodays achter zich gelaten. Verwacht je op hun nieuwe album, dat simpelweg ‘MGMT’ heet, niet aan hits zoals ‘Kids’ of ‘Time to Pretend’ uit de tijd van hun langspeeldebuut. Andrew Vanwyngarden en Ben Goldwasser maakten een plaat die een harde noot blijkt om te kraken maar volgen daarbij verder de weg die ze zijn ingeslaan met ‘Congratulations’ uit 2010.

De gesproken intro van ‘Alien Days’ verwelkomt je. Samen met ‘Your Life is a Lie’ vormde dit nummer het voorsmaakje voor ‘MGMT’. De vooruitgezonden liedjes deden al vermoeden dat deze plaat anders zou klinken en de jongens lossen deze verwachting nog beter in dan we hadden vermoed.

Voor ‘Introspection’ dook MGMT in het platenarchief. Deze cover van Faine Jade, een band uit de ver vervlogen jaren 1960, levert een mooie interpretatie op. Hierna volgt ‘Your Life is A Lie’, ongetwijfeld de grote en misschien wel enigste hit van het album. Dat deze plaat niet grijs zal gedraaid worden op de populaire radiozenders is voorspelbaar. Afgezien van het catchy ‘Your Life is a Lie’ blijven de meeste songs onder de oppervlakte sluimeren. Toch valt er af en toe een van de monstertjes je onverwacht aan. Zo hoor je op de voorlaatste plaats ‘Plenty Of Girls In The Sea’, een vrolijk meezingertje zowaar.

Het album neemt je mee op een psychedelische trip, synths en drums leiden je door de jungle. ‘MGMT’ beluisteren is net als het nemen van drugs: het is allemaal dolle pret maar achteraf ben je in de war. Niet dat wij daar iets van weten natuurlijk. Toch kan je het de band niet kwalijk nemen. Blijven varen op dezelfde gouden rivier kan uiteraard saai worden en is niet de bedoeling. Verandering maakt de muziekindustrie interessant en aangezien grote platenlabels hier niet altijd voor openstaan, is het zeer bewonderenswaardig dat deze toch wel moeilijkere en bevreemdende release op de markt werd gegooid. Onze raad? Beluister dit werkje een paar keer na elkaar. Je zal merken dat de nummers na een tijdje toch duidelijk worden en zelfs blijven plakken.

MGMT live zien kan binnenkort in Brussel (AB, 27.09, info & tickets) en Utrecht (Vredenburg, 10.10, info & tickets).

Website MGMT

Verdeeld door Sony Music