Midlake – Antiphon: een nieuwe identiteit

Na 2 succesvolle albums en een ep stond Midlake in 2012 plots voor een grote uitdaging toen frontman Tim Smith besloot de band te verlaten om een nieuw project te starten. Met zijn vertrek nam hij ook het materiaal mee, het grondwerk van een derde plaat waar ze allen samen hard aan hadden gewerkt. Gitarist Eric Pulido nam de rol van Tim Smith over en zo besloot Midlake om de groep nieuw leven in te blazen met het uitbrengen van een kersverse plaat. De inhoud van deze muzikale renaissance is te beluisteren op ‘Antiphon’.

Met ‘Provider’, ‘The Old and The Young’ en ‘It’s Going Down’ zet Midlake een duidelijke breuk met de sound van hun vorige albums. Melancholie blijft uiteraard de rode draad maar wordt nu vergezeld door melodische drums en sterke en ritmische basslines, wat benadrukt wordt in het instrumentale nummer ‘Vale’. ‘It’s Going Down’ benadrukt het verborgen talent van de nieuwe singer-songwriter Eric Pulido. Uit de eerste helft van ‘Antiphon’ blijkt al dat de breuk met Tim Smith wel een gelukkig voorval was waarbij ze hun talent optimaal hebben kunnen ontplooien. ‘Aurora Gone’ en ‘Ages’ hinten terug naar de vroegere Midlake die we van ‘The Courage of Others’ kennen. Het album wordt afgesloten met een alternatieve versie van ‘Provider’, waar ze deze keer ook een dwarsfluit introduceren.

Voor vele fans was Tim Smith het centrale element en het bindmiddel van Midlake, waardoor de band moeilijk kon voortbestaan zonder de typerende en melancholische zang van de toenmalige frontman. ‘Antiphon’, letterlijk “a call and response”, is ondertussen een statement en antwoord geworden op deze recente wijzigingen. Met hun nieuwste plaat tonen de Amerikanen niet enkel aan dat ze zonder Tim Smith verder kunnen, maar dat ze zichzelf verassend hebben overtroffen. Midlake ging op zoek naar een nieuw muzikaal DNA, een innovatieve sound die alle luisteraars vanaf de eerste noot vastgrijpt.

Midlake speelt binnenkort in Brussel (AB, 02.03, info & tickets) en Utrecht (Tivoli, 04.03, info & tickets).

Website Midlake

Album verdeeld door PIAS