Mike brengt met ‘Disco!’ een opvallend happy album

door Ewout Pollaris

Mike begint de zomer van 2021 met ‘Disco!’. Het nieuwe album van de rapper uit de Bronx klinkt opvallend minder droevig en weemoedig dan zijn voorgangers, die vooral gekleurd waren door het overlijden van zijn moeder 2 jaar geleden.

Al duiken er hier en daar toch plots verwijzingen op naar dit drama, zoals in de openingstrack ‘Evil eye’, die verrassend vrolijk begint, maar op een onverwacht droevige toon eindigt. “It’s for my momma when I make raps dummy, when I pray / Because I know she gonna pray back for me” rapt Mike met een nogal troebele vocal mixing. Ook verderop in het album is er plaats voor treurige momenten, zoals in ‘Alarmed’, dat qua droefenis zowaar zou kunnen thuis horen op Mikes eerdere werk.

Het verdere verloop van het album heeft zeker veel vrolijke momenten. Zo begint ‘Leaders of tomorrow’ in een heerlijke disco vibe met behulp van een stevige baslijn en hoorninstrumenten. Toch laat Mike ook hier opnieuw enkele neerslachtige verses op ons los: “Sometimes I thought to take the losses as a gift/’Cause only death will show you how to live, right?” Hoewel dit zeer emotioneel klinkt, is het toch minder melancholisch dan in zijn voorgaande werk.

Mike durft ook te experimenteren in ‘Disco!’, zo is ‘Endgame’ een opvallend snel nummer, dat wordt overeind gehouden door een uptempo pianoloop en een baslijn, maar waar de drums nauwelijks hoorbaar zijn. Toch slaagt de rapper op knappe wijze tempo te houden. Trots sluit hij het nummer af met  “My obligation to the rhythm till my chest break.”, een schouderklopje voor dit geslaagde experiment. Jammer dat het bij dit korte nummer blijft, want we blijven hier toch wat op onze honger zitten.

En dat is zeker niet de enige plaats waar onze honger toch niet volledig gestild wordt. Terwijl vorige albums nog gastrollen als Earl Sweatshirt en Navy bevatten, heeft dit albums slecht één gastrol van Sideshow, nu niet bepaalde de meest lonkende naam in de alternatieve hiphop scene. De soms rare mix van vrolijke nummers met plots opduikende droefenis voelt vreemd aan en zorgt ervoor dat wij ook op thematisch vlak niet helemaal voldaan zijn. ‘Disco!’ stopt het knorren van onze hiphopmaag dus niet volledig, maar we kijken wel uit naar de verdere ontwikkeling van deze getalenteerde rapper.