MØ – No Mythologies to Follow: donker en dansbaar

Karen Marie Ørsted – MØ voor de vrienden – lanceert dit eerste studioalbum en treedt zodoende op voortreffelijke wijze op de voorgrond. De Deense laat er  geen gras over groeien: ze is duidelijk ambitieus en ze weet wat het publiek wil horen. Het debuut omvat alvast een brede waaier aan muzikale genres die netjes afgebakend zijn binnen hetgeen zij wil overbrengen. Het was voor ons dan ook meteen duidelijk dat er niets aan het lot werd overgelaten op ‘No Mythologies to follow’.

MØ slaagt er meteen in om onze nieuwsgierigheid te prikkelen met ‘Fire Rides’. De opener laat ons eerst even zweven dankzij het harmonische stemarrangement dat plots in een strak geregisseerd ritme wordt gegoten waardoor je meteen in de juiste stemming komt. Het wordt echter nog beter wanneer het refrein weergalmt en ons laat genieten van donkere synthesizers terwijl de zangeres in de schaduw blijft dansen met heerlijke lyrics: “In too deep. I have become my darkest dream which I’m running from”. Dit is duidelijk het werk van iemand die alvast niet op haar mond is gevallen en die erin slaagt om persoonlijke duistere kantjes te verwerken in muziek.

We worden bovendien meteen na deze eerste kennismaking geconfronteerd met andere genres die voor de Deense klaarblijkelijk geen geheimen kennen. Ze experimenteert lustig verder met onder andere zuiderse melodieën en klanken uit de jaren tachtig terwijl  de beats en de teksten doordrenkt blijven van duistere melancholie. ‘Never Wanna Know’, ‘Dust is gone’ en ‘Slow Love’ zijn uitstekende voorbeelden van die unieke sfeer. Ondanks de melancholische kant van ‘No Mythologies to follow’ krijgen we ook dansbare nummers. ‘Red in the Grey’, ‘XXX 88’ en ‘Glass’ zijn zonder enige twijfel geweldige opwarmers op de dansvloer dankzij hun opzwepende ritmes en melodieën.

Wat ons ook fascineert op ‘No Mythologies to follow’ is de onbetwistbare eerlijkheid die tastbaar wordt na een aantal luisterbeurten. De onderwerpen liggen MØ  kennelijk nauw aan het hart en ze zingt duidelijk over herkenbare zaken die als het ware uit het leven van de Deense gegrepen zijn. Dit schept een band met de luisteraar die bij wijze van spreken zelf de vreugde en de pijn van de zangeres kan voelen.

MØ live zien kan binnenkort in Hilvarenbeek (Best Kept Secret, 20.06, info & tickets) en Hasselt (Pukkelpop, 14.08, info & tickets).

MØ website

Album verdeeld door Sony Music