Moddi – Set the House on Fire: miniscuul en intiem

door Sam Hendriks

“I took a long break, as far away from both the continent and the sea as I could get” is een zin die meteen een gepast beeld schetst van het tweede album van de Noorse Moddi. Pål Moddi Knutsen trad na ‘Floriography’ meer dan 250 keer op in twee jaar, waardoor zijn hemelse melodieën niet meer tot hun recht kwamen op het zoveelste podium. Hij zette er een punt achter, zonder van plan te zijn een vervolg uit te brengen in 2013. In het groene Telemark kwam Moddi terug tot rust en vond hij zijn inspiratie opnieuw.

Het resultaat? Geen grote verrassingen, het blijft net zo minuscuul en intiem als het voorgaande album. Elk nummer heeft zijn eigen sfeertje: meestal gezellig, af en toe op de grens van ongemakkelijk door zijn openhartigheid. Het album opent met ‘Heim’ (Noors voor ‘thuis’), het eerste van de twee Noorstalige songs op ‘Set the House on Fire’. Het Scandinavische taaltje geeft de liedjes een enigmatische tint en maakt het daarom nog zoveel mooier. Kortweg: er zouden gerust meer Noorse nummers tussen mogen staan.

De 26-jarige Noor schrijft hartverwarmende muziek, waar geen wantrouwen tegenover kan bestaan. Tijdens ‘One Minute More’ geeft het gefluister van zijn stem met zachte Zweedse tongval een gevoel dat je enkel krijgt als je luistert naar Sigur Ròs. Op ‘Run to the Water’ wordt Knutsen vergezeld door Kari Kamrud Jahnsen van het Londense Farao. Haar stem harmoniseert voortreffelijk en laat het verhaaltje kloppen. Knutsens hartje klopt het hardst in het midden van het album, in ‘For an Unborn’. Hartverscheurend, “with the world at your feet you’re all set to explore / but grow weak as you’re there and you don’t know in whose lines to enroll /without a name, a god, a goal”.

Moddi vulde ‘Set the House on Fire’ met de mooiste vorm van indiefolk, nooit te gecompliceerd en open voor iedereen. ‘Het resultaat is een album dat niemand zal uitzetten, maar dat sommigen net iets meer zal charmeren met zijn fijne gitaarriffs en strijkinstrumenten en hoge, bijna vrouwelijke, serene zang.

Moddi is te zien in People’s Place (via Paradiso) in Amsterdam (09.04, info & tickets) en op Little Waves in C-Mine Genk (13.04, info & tickets). In de Botanique speelt Moddi samen met Farao, met wie hij ook samenwerkte op het album (14.04, info & tickets).

Website Moddi

Verdeeld door V2