Moss – Ornaments: kwaliteitsmuziek

door Andre Joosse

‘Ornaments’ is het derde album van Moss uit Amsterdam. De in 2003 opgerichte band bracht eerder ‘The Long Way Back’ en ‘Never Be Scared/Don’t Be A Hero’ uit, twee platen met fijne indiesongs. Met een nieuwe cd en na een succesvol optreden op Pinkpop wil Moss ook België veroveren.

Fijne indiesongs dus, met de kenmerkende zang van Marien Dorleijn de succesformule van Moss. De typische manier van zingen is uiteraard ook aanwezig op ‘Ornaments’, maar de venijnige nummers zijn ditmaal duidelijk in de minderheid. Met ‘Ornaments’ zet Moss minimalistisch in. De liedjes zijn ijler en er is minder samenzang. Dit nieuwe geluid hoor je vooral terug op ‘Good People’ en ‘Ornament’, de afsluiters van het album. Laat het duidelijk zijn dat minimalistisch niet synoniem is voor saai. Moss beheerst de kunst om een nummer te kunnen uitkleden zonder iets van de kracht ervan af te doen. Goed, meezingen op een zaterdagavond in de kroeg zit er bij veel songs niet in, maar de zondag erop in de luie zetel genieten van goede muziek des te meer. Toch staan er nog liedjes op de cd die op de vorige albums hadden kunnen staan. Het uptempo ‘Spellbound’, ingepakt tussen twee rustige nummers heeft een dansbaar vol geluid. ‘The Hunter’ en ‘What You Want’ hebben de meeste potentie om een hit te worden.

Moss heeft erg mooi werk geleverd met ‘Ornaments’. Het album zal niet zorgen voor de grote doorbraak die de band gegund is, maar dat weten ze zelf ook. Er is bewust gekozen om geen nieuwe vrolijke indieplaat te maken. Wel is hun positie als makers van kwaliteitsmuziek verstevigd. Iets waar Moss gerust trots op mag zijn.

Moss heeft voor de komende maanden meer dan 20 optredens gepland. Check de website van de band voor een overzicht van alle datums en plaatsen.