Motorama – Alps: verdwaald in donkere massa

door Nicolas D'Exelle

Het gebeurt niet vaak dat een Russisch exportproduct onze richting uitkomt. Een uitzondering is Motorama, een groep die volgens externe bronnen donkere oorden opzoekt waar menige eightiesband zich al eerder bevond. Duistere klanken, een diep stemgeluid, galmende gitaren en strakke baslijnen zijn de muzikale kapstokken die ons hierbij spontaan te binnen schieten. Debuutalbum ‘Alps’ verscheen reeds in 2010, maar wordt wegens gebrek aan fysieke exemplaren opnieuw uitgebracht. De moeite waard of niet?

Vanaf de eerste luisterbeurt probeert Motorama je mee te zuigen in een mix van new-wave en post-punk, wat toch een licht nostalgische gloed over onze oude ziel laat vloeien. Aan een goede platenkast dus geen gebrek, al leert de algemene tendens van de plaat ons dat het best wat gevarieerder mag klinken. We horen Joy Division, The Cure en Matt Berningers tweelingbroer voorbijkomen, maar vragen ons vooral geregeld af waar Motorama’s eigen gezicht is gebleven.

‘Alps’ teert voornamelijk op eenzelfde sound die slechts bij momenten voor een interessant album in zijn geheel zorgt. De kwaliteit van elk nummer afzonderlijk valt zeker niet te minimaliseren in een gevarieerde playlist, maar vervaagt in deze donkere aaneenklevende massa. Songs als ‘Northern Seaside’ en ‘Far Away From The City’ laten horen dat er ruimte is voor een iets unieker geluid, dat Motorama weliswaar enkel zal kunnen verkrijgen door af te stappen van de herkauwmethode die ze nu hanteren.

Een essentiële reissue hebben we hier niet ter handen gekregen, al zal dit liefhebbers van hierboven aangehaalde artiesten worst wezen. Spul voor de fans, maar als je op zoek bent naar vernieuwing laat je deze plaat beter links liggen.

Motorama heeft momenteel geen concerten in de Benelux gepland.

Motorama Website